Trynsnok, ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
Jessicapihl:
I maj 2023 köpte vi en trynsnok på mässan i Södertälje, hon äter och skiter som hon ska, men hon har inte ömsat en enda gång? Är detta vanligt eller inte bland trynsnokar?

82
57
ApeMan:
Det låter i mina öron väldigt konstigt... Det kan inte vara så att ömset ligger gömt någonstans i terrariet? Har ni kikat igenom det ordentligt?

9
2
Jessicapihl:
Ja det är väldigt märkligt, har kollat igenom hela terrariet flera gånger. Hon växer och blir längre (sakta men säkert) men inget öms... började fundera på om trynsnokar är så när det gäller ömsning men kan inte söka mig fram till någon information om det heller. 

232
94
anamidnatt:

Det är väldigt lång tid där emellan. Jag har någon enstaka som ömsar ganska sällan även om de växer på bra, men kanske inte riktigt så sällan som det verkar vara i detta fallet.

De kan gräva ner ömset ibland så man kan råka missa det, men du har ju letat. Hmm

Det som kan få processen att gå långsammare är lägre temp eller tex om de matvägrar och inte växer som de brukar.

Men så länge den verkar må bra, har vad den behöver och får sin mat en gång i veckan så borde det inte vara något att oroa sig över.
Det borde komma ett öms snart då tycker man ju.


82
57
ApeMan:
Har du någon form av bioaktiv setup? Finns det gråsuggor i terrariet? De äter ju öms tänker jag. Annars har jag ingen aning alls...

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag gissar på att ormen har ömsat och att du missat det, trots att du letat : ) gissningen utgår ifrån att du matar den rätt frekvent som många med trynsnok och liknande ormar. 

Som ApeMan skriver så käkar ju många smådjur öms och annat skit i terrariet. Även om det säkert hör till ovanligheterna att dom sätter i sig ett helt ormskinn så snabbt. För jag antar även att du brukar titta till ormen och terrariet ofta. 

9
2
Jessicapihl:

ApeMan skrev:
Har du någon form av bioaktiv setup? Finns det gråsuggor i terrariet? De äter ju öms tänker jag. Annars har jag ingen aning alls...


nej har ingen bioaktiv setup, inga gråsuggor eller liknande som äter. Hon har aspen snake bedding som bottensubstrat


9
2
Jessicapihl:

Jonas_ skrev:
Jag gissar på att ormen har ömsat och att du missat det, trots att du letat : ) gissningen utgår ifrån att du matar den rätt frekvent som många med trynsnok och liknande ormar. 

Som ApeMan skriver så käkar ju många smådjur öms och annat skit i terrariet. Även om det säkert hör till ovanligheterna att dom sätter i sig ett helt ormskinn så snabbt. För jag antar även att du brukar titta till ormen och terrariet ofta. 



ja ormen tittas till varje dag samt terrariet,  och får frekvent med mat :) hon skiter som en jag vet inte vad så det är ofta de behöver göras rent och då letar vi samtidigt efter öms, men ingenting hittas. hon har heller aldrig fått de grumliga ögonen


9
2
Jessicapihl:
anamidnatt skrev:
Det är väldigt lång tid där emellan. Jag har någon enstaka som ömsar ganska sällan även om de växer på bra, men kanske inte riktigt så sällan som det verkar vara i detta fallet.

De kan gräva ner ömset ibland så man kan råka missa det, men du har ju letat. Hmm

Det som kan få processen att gå långsammare är lägre temp eller tex om de matvägrar och inte växer som de brukar.

Men så länge den verkar må bra, har vad den behöver och får sin mat en gång i veckan så borde det inte vara något att oroa sig över.
Det borde komma ett öms snart då tycker man ju.


Ja hon har de hon behöver och aptiten är det inget fel på, hon skulle nog gärna äta varje dag om hon fick. 

Är det trynsnok du har? 

får man fråga hur gamla dem är och vad dem väger? 

när vi köpte henne på mässan i maj 2023 har jag för mig att hon var två år och vägde 16 gram.
vet inte om de e något fel på henne eller om det är normalt för trynsnokar ???? säljaren hade dock enbart denna orm till försäljning 


232
94
anamidnatt:

Jag har ganska många.
2 år och 16 gram är väldigt väldigt litet, men de är ju kända för att matvägra i perioder, och vissa individer kan vara svåra att få igång. De växer helt enkelt väldigt olika snabbt, får de perioder då de är väldigt hungriga kan de växa jättemycket på kort tid.

jag har ett gäng som är ca 1,5 år nu, de är allt mellan ca 30-120 gram. 

Majoriteten av de jag kläckt fram i somras är ca 13-20 gram nu på ett ungefär.

Om hon verkar jättehungrig och är väldigt aktiv kanske hon gör av med ganska mycket energi, en del av mina gör det och de får ibland en extra pinkie eller vilken storlek man nu har på bytet.

Eftersom att trynsnokar får ganska små byten är det helt okej att ge en bit extra ibland. Man får bedöma om kroppen kan behöva det eller inte. Muskler i rörelse kräver mer mat än vad de gör om man ligger och och slappar hela tiden. Vissa av mina trynsnokar föredrar att ligga stilla mycket och de lägger på sig mer fett än de väldigt aktiva.

Så de får inte lika mycket mat som de aktivare :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild