Rengöring

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
ToweM:
Hej! 
Jag funderar hur ofta ni gör rent era terrarium för trynsnokar. Alltså tar ut allt substrat och gör rent. Min trynis är kinkig med maten och jag undrar om det är hans terrarium eller om han bara är lite kinkig. Jag har gjort en total rengöring där jag bytte all substratben gång sedan jag köpte honom i mitten av september. Är det för sällan? 

Han verkar rädd för tången jag köpte så jag har använt ätpinnar av metall som jag gör rent mellan varje matning då de är mindre. 
Jag har rätt djup substrat av sand och kokoshusk blandat med spån, en varm och en kall del av terrariet, tre grottor, en gren att klättra på, rengjorda fejkväxter, rent vatten varje dag, ljus 10 timmar om dagen och lugn och ro stora delar av dygnet då jag är på jobbet osv. 

Jag har även testat att lämna honom ifred två till tre dagar och sedan prova att ge honom mat, ge mat i ett mindre habitat än för han vanligtvis bor (han bor i en 45x45), smaksatt med tonfisk osv.

Känns som att jag har prövat allt. Vad tror ni?

Han har såklart ätit sedan september! Bara inte de senaste tre veckorna

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Majoriteten av ormar som slutar äta helt eller drar ner rejält på ämnesomsättningen den här årstiden gör det av den enkla anledningen att det är vinter : ) många påverkas av mörkare dagar, kortare dagar, kallare luft osv och det är helt naturligt. Jag är dessutom övertygad om att det är nyttigt för dom att vara utan mat eller matas mer sällan under någon period av året. Vinterhalvåret känns mest naturligt och enklast. Jag vintervilar alla ormar då jag sänker ljustimmarna under några veckors tid för att sedan höja nån månad senare. Under vintervilan erbjuder jag ingen mat och många slutar självmant vara intresserade av mat. Speciellt hanar brukar reagera på ändrat klimat, dygnsrytm då det ofta är en signal på parningsperiod. 

Det kan såklart vara annat också men av erfarenhet ska man vara lugn när ens orm nekar mat vintertid : ) vet inte hur ofta du matar men det kan också påverka hungern och viljan att söka föda. 

Angående bottensubstrat så byter jag i princip aldrig ut allt material, om det inte är nödvändigt såklart. Jag är noga med att städa bort avföring och gammalt öms. Har levande växter i alla terrarium dock. Finns säkert väldigt många teorier om hur och när man ska byta allt substrat. Som med allt annat kring levande djur. Det ska inte lukta illa från ett terrarium, även om lukt är något väldigt individuellt!!! Det luktar natur.. Men inte instängt eller dålig lukt, typ så. 

9
2
ToweM:
Jonas_ skrev:
Majoriteten av ormar som slutar äta helt eller drar ner rejält på ämnesomsättningen den här årstiden gör det av den enkla anledningen att det är vinter : ) många påverkas av mörkare dagar, kortare dagar, kallare luft osv och det är helt naturligt. Jag är dessutom övertygad om att det är nyttigt för dom att vara utan mat eller matas mer sällan under någon period av året. Vinterhalvåret känns mest naturligt och enklast. Jag vintervilar alla ormar då jag sänker ljustimmarna under några veckors tid för att sedan höja nån månad senare. Under vintervilan erbjuder jag ingen mat och många slutar självmant vara intresserade av mat. Speciellt hanar brukar reagera på ändrat klimat, dygnsrytm då det ofta är en signal på parningsperiod. 

Det kan såklart vara annat också men av erfarenhet ska man vara lugn när ens orm nekar mat vintertid : ) vet inte hur ofta du matar men det kan också påverka hungern och viljan att söka föda. 

Angående bottensubstrat så byter jag i princip aldrig ut allt material, om det inte är nödvändigt såklart. Jag är noga med att städa bort avföring och gammalt öms. Har levande växter i alla terrarium dock. Finns säkert väldigt många teorier om hur och när man ska byta allt substrat. Som med allt annat kring levande djur. Det ska inte lukta illa från ett terrarium, även om lukt är något väldigt individuellt!!! Det luktar natur.. Men inte instängt eller dålig lukt, typ så. 



Toppen, tusen tack för svar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild