Dvärgskäggagam är trött på Dubia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
36048419:
Vi har en dvärgskäggagam som är ca 8 månader. Han/hon har på sistone börjat vägra dubias. Vi har zophobas som vi brukar ge ibland och det äts med behag. Hur mycket zophobas kan man ge? Man brukar ju säga att det mest är godis. 
Har undvikit syrsor men jag kanske blir tvungen att köpa så att det serveras något nyttigt?


5104
3879
Tropfrog:
Minska ner på zoophobas så skall du se att suget på dubia återkommer.

Mvh
Magnus 

6
0
36048419:
Tropfrog skrev:
Minska ner på zoophobas så skall du se att suget på dubia återkommer.

Mvh
Magnus 

Alla säger att unga djur ska äta massa protein så.man har ju lite svårt att inte ge någon mat alls på några dagar.

5104
3879
Tropfrog:
36048419 skrev:

Alla säger att unga djur ska äta massa protein så.man har ju lite svårt att inte ge någon mat alls på några dagar.



Klart unga skäggisar skall ha mycket protein. Det är därför man ger huvudsakligen insekter till ungdjur. Det du gör nu är att ge den huvudsakligen fett. Ingen reptil jag känner till mår dåligt eller hindras i utvecklingen av en dags fasta eller ens en vecka.

Om du erbjuder dubia som den inte tar. Sätt in en skål sallad så den har något om den vill. Gör samma sak varje dag tills den tar dubia.

Precis som med friska människobarn så kommer friska reptiler inte att självsvälta sig om godis uteblir. Förr eller senare, när de behöver det kommer de att äta det som erbjuds. Skulle du se att djuret smalnar av trots att dubia erbjuds varje dag så rekommenderar jag veterinärbesök.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:

36048419 skrev:

Alla säger att unga djur ska äta massa protein så.man har ju lite svårt att inte ge någon mat alls på några dagar.


En varierad kost är utan tvekan det bästa. 

Nackdelen med Zopgobas är den förhållandevis höga andelen fett. I det avseendet är nästan alla andra alternativ bättre. 

Du kan prova gräshoppor. De har en fett/protein andel som liknar syrsor. De är benägna att röra sig, hoppa vilket kan trigga en matrespons. 


Mvh
Niklas


6
0
36048419:
NellyNiklas skrev:


En varierad kost är utan tvekan det bästa. 

 

Nackdelen med Zopgobas är den förhållandevis höga andelen fett. I det avseendet är nästan alla andra alternativ bättre. 

Du kan prova gräshoppor. De har en fett/protein andel som liknar syrsor. De är benägna att röra sig, hoppa vilket kan trigga en matrespons. 


Mvh
Niklas



Köpte gräshoppan på en mässa för ett tag sen och det tog han direkt verkar svårt att få tag på bara

6
0
36048419:
Tack alla, det blir till att vara hård, några dagar så får vi se vad han gör. Han är fin i kroppen annars :)

15
10
Tant:

Tycker den här YouTube-filmen har en hel del bra info gällande matning av skäggisar.

www.youtube.com/watch?v=RemtHsuDNh4 

Jag tror du hittar svaret på din fråga där :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild