Importering av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
2
Poppy13:
Hej! Undrar om det är någon som importerat orm (västlig trynsnok) någon gång? Vad behöver man göra innan affären ens är tänkbar? Papper eller liknande man måste fixa innan? Intyg?

5104
3879
Tropfrog:
Om vi talar om import ifrån land utanför EU så krävs inte bara korrekta papper utan även införtullning, momsredovisning och veterinärkontroll vid ankomst. Det tenderar att springa iväg så mycket i kostnader att det sällan är lönt förutom för djur som är mycket svåra eller omöjliga att hitta inom EU.

Pratar vi om köp av djur inom EU så skiljer sig ingenting mot köp inom Sverige. EU har en inre marknad.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Poppy13 skrev:
Hej! Undrar om det är någon som importerat orm (västlig trynsnok) någon gång? Vad behöver man göra innan affären ens är tänkbar? Papper eller liknande man måste fixa innan? Intyg?


Magnus svar är bra och riktigt. Från vilket land vill du köpa orm från? 

Jag rekommenderar definitivt att handla inom EU då det förenklar nåt enormt!! Annars blir det både dyrt och väldigt krångligt : ) .

Jag har sålt ormar till Norge. Det gör jag aldrig om igen. Väldigt mycket byråkrati, tidskrävande, dyrt men framförallt onödigt krångligt. Norge är inte med i EU. 

Jag har även sålt ormar till andra länder inom EU. Holland och Tyskland bla. Det är mycket enkelt, det går till som i Sverige i stort sett. Bara valutan som är annorlunda typ. 

Men med en så pass vanlig art som trynsnok borde det finnas stort utbud inom EU om inte i Sverige/Skandinavien.

Mvh Jonas 

5104
3879
Tropfrog:
När ändå Norge nämns så bör det nämnas att det är förbjudet att hålla trynsnok där. Mattillsynet som är deras motsvarighet till jordbruksverket kommer att avliva djuret om det uppdagas. Jag avråder starkt från att köpa just den arten från Norge.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Ja sånt kan vara bra att tillägga. Även att olika länder (då speciellt dom som står utanför EU) har olika regler kring det mesta, gäller att läsa på ordentligt och sätta sig in i det landets bestämmelser. Därför jag brukar avråda Norge och liknande länder, blir så oerhört krångligt, i mitt tycke helt i onödan. Allt blir enklare inom EU kort och gott. 

Ska man köpa djur av andra uppfödare inom EU brukar ett vanligt enkelt sätt vara att mötas på exempelvis hamm eller någon av dom andra större europeiska mässorna. Om man inte ordnar med leverans på annat sätt såklart. 



Medlem i SHF
87
67
do_it:
Obs: Många bedragare brukar erbjuda frakt och då ska man avbryta.. Känner inte till ngn speditör i Sverige som fraktar levande reptiler.

13
2
Poppy13:
Jonas_ skrev:


Magnus svar är bra och riktigt. Från vilket land vill du köpa orm från? 

Jag rekommenderar definitivt att handla inom EU då det förenklar nåt enormt!! Annars blir det både dyrt och väldigt krångligt : ) .

Jag har sålt ormar till Norge. Det gör jag aldrig om igen. Väldigt mycket byråkrati, tidskrävande, dyrt men framförallt onödigt krångligt. Norge är inte med i EU. 

Jag har även sålt ormar till andra länder inom EU. Holland och Tyskland bla. Det är mycket enkelt, det går till som i Sverige i stort sett. Bara valutan som är annorlunda typ. 

Men med en så pass vanlig art som trynsnok borde det finnas stort utbud inom EU om inte i Sverige/Skandinavien.

Mvh Jonas 

Va en orm jag blev intresserad av som finns i uk, men det blir nog inget då. Synd för det va en riktigt fin hona.

5104
3879
Tropfrog:
UK är troligtvis ett av de värsta länderna att importera ifrån. Efter brexit kapades alla band och inte ens de större företagen klarar av att återupprätta ordentliga flöden.

Jag säljer själv grejor dit, sedan Brexit får de ordna transport och tullklarering själva eftersom det är så omständligt och struligt. Nu pratar du visserligen om andra hållet, men jag misstänker att det är precis likadant det hållet.

Mvh
Magnus 

13
2
Poppy13:
Tropfrog skrev:
UK är troligtvis ett av de värsta länderna att importera ifrån. Efter brexit kapades alla band och inte ens de större företagen klarar av att återupprätta ordentliga flöden.

Jag säljer själv grejor dit, sedan Brexit får de ordna transport och tullklarering själva eftersom det är så omständligt och struligt. Nu pratar du visserligen om andra hållet, men jag misstänker att det är precis likadant det hållet.

Mvh
Magnus 

Ja, jag tänkte att det skulle bli krångligt och dyrt, så synd det ska va så omständligt så fort det är utanför EU :/ Har inte koll på vad alla saker skulle kostat för den delen, vad är det normala priset för allt sammanlagt (utöver kostnaden för själva ormen)?

5104
3879
Tropfrog:
Poppy13 skrev:

Ja, jag tänkte att det skulle bli krångligt och dyrt, så synd det ska va så omständligt så fort det är utanför EU :/ Har inte koll på vad alla saker skulle kostat för den delen, vad är det normala priset för allt sammanlagt (utöver kostnaden för själva ormen)?


För det första så behöver du köpa en flygbiljett och ta dig dit och hämta ormen. Jag vet inte riktigt vad det kostar idag, men kanske 4000kr?

Du kanske behöver hotellrum och mat där om det inte går på en dag? 1500kr?

Momsen är enkel, det är 25% av inköpsvädet. Så för räkneexempel antar jag 500kr

Tullsatsen för levande djur känner jag inte till. Men den är nog inte så hög. Säg 250kr

Om du inte klarar att göra en införtullning själv så behöver du en agent. Med lite tur hittar du någon som tar 1500kr. 

Veterinärbesiktning vid ankomst. En veterinär ligger väl på 1200-1500 i timmen plus resekostnader. Detta kan lätt springa iväg om flyget är försenat. Men räkna lågt att de fakturerar två timmar plus resa 3000kr.

Snabb avstämning på till stor del gissade siffror. Ca 10000 kr. Men det är lågt räknat och med många osäkerhetsfsktorer.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild