Skäggis väldigt trött och ömsar underligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
2
Elwoonz:

Hallå där. Under de senaste dagarna har jag märkt att min skäggis, Eddie, har varit väldigt trött. Han har nu också börjat ömsa men bara halva svansen och halva huvudet, det verkar inte sätta igång någon annanstans.. Han äter ovanligt lite nu, speciellt de senaste 2 dagarna. Jag köpte hem syrsor igår som han vanligtvis älskar, men denna gång ville han inte ens äta en enda vilket gjorde mig lite extra orolig. 

Är det någon här som kan hjälpa mig att komma på vad problemet kan vara? Eller är det kanske vanligt (även om jag tvekar på det..) 

Han är typ 3 år tror ja, vet inte säkert. Fick honom av en kompis som vanskötte honom rejält. Han hade på tok för litet terrarie och inte ens någon UV lampa eller något sådant, allt han hade var sand med värmemattor under och nån skitlampa. Han fick inte alls mycket och äta eller så heller.. Men efter att jag fick hem honom så fick jag honom att äta och sånt som han ska, fram tills nu. Jag har också för typ 2 veckor sen (det var så fort jag kunde) skaffat nytt terrarie som är perfekt för honom, stort osv. 

Jag kan inte komma på vad problemet kan vara så jag vänder mig till er! Vill bara att han ska må så bra som möjligt! Har ni några frågar så bara fråga på, jag kommer kolla in så ofta jag kan. 

Tack på förhand

/Tommy.


1159
625
Temla:

Att ömsa fläckvis är inget konstigt. Ibland ömsar dom större delen av kroppen på en gång, ibland fläckvis. Det gör mina hela tiden. Så det behöver du inte oroa dig för. :) 

Det finns en annan tråd här om trötta skäggisar, kanske du ska läsa den. Inte för jag vet om det är pga dvalning som din skäggis är trött men kanske... om han inte uppvisar andra sjukdoms symptom.

För övrigt tycker jag det är toppen av dej att ta hand om skäggisen som missköttes. Vissa människor ska inte ha djur. Synd bara att dom envisas med att skaffa djur ändå. Hoppas allt går bra. Är säker på att du får fler råd här på forumet. 

Kanske du ska beskriva lite vilka lampor du har, vilka temperaturer du har i terrariet, inredning etc. Vad ger du för mat, hur ofta. Vet du vilken typ av grönsaker du ska ge och vilka du ska undvika? Vilken typ av kosttillskott ger du och hur ofta? Ladda upp lite bilder. Då är det lättare för de som är duktiga på skäggagamer att ge råd. 


14
2
Elwoonz:

Tack för ditt svar, det var skönt att höra att de ömsar på det sättet, då slipper jag tänka på det. :)

Jag fick äntligen i honom ett par syrsor precis nyss, så hoppas han fortsätter äta nu bara, hehe.

Jag har rätt bra koll på vad jag ger honom för mat osv, har läst en massa olika "guider" så att jag ska ha allt i den vägen rätt. Kommer även fortsätta läsa sådana trådar osv. Men skönt att se att folk svara och är trevliga på denna sida, jag kanske t.om tar och blir väldigt aktiv här, hehe.

 

MVH Tommy.


295
270
barkskog:

Många tror att det räcker med ett UV-rör och en halogenvärmelampa för solande reptiler.

I en sådan uppsättning kommer man upp i en belysningsstyrka på ungefär 1000 lux. Det är 130.000 lux utomhus en solig sommardag.

En sollampa av MV-typ (100 W) ger ungefär 10.000 lux och en HID-lampa (50 W) ger ungefär 50.000 lux.

Mer ljus ger piggare ödlor.


1159
625
Temla:

Precis barkskog. Tycker synd om skäggisar som sitter i kvällsmörker hela dagarna. Har sett sådant både hos privata ägere och i djuraffärer men får inget gehör när jag påpekar det. 


14
2
Elwoonz:

Okej jag tittar runt extra på ljus, men har dock inte möjlighet att köpa något på ca. 2 veckor.  Men han klarar sig nog tills dess utan problem. 

 

Förslag på vart jag kan köpa dem? beställer asap ;) Tack för upplysningen :)


1159
625
Temla:

Har läst mätningar på olika dagsljus lysrör som kommit fram till att Lumilux De Luxe från Osram ger bästa artificiella dagsljus för både människor och djur.  

Men sedan finns naturligtvis också lampor och rör som är speciellt gjorda för reptiler och anpassade för hur de uppfattar olika typer av ljus. Här är t.ex. ExoTerras lampor: 
exo-terra.com/en/products/lighting.php
Det finns många fler märken som andra här kan mycket bättre än jag. :) 

 


14
2
Elwoonz:

Slänga in en typ solar glo vid värmedel rekommenderas alltså? tror de finns att köpa i min lokala djuraffär.. :P


295
270
barkskog:

Jag har testat en Exo-terra Solar Glo 125 W 

Avstånd 40 cm

UVB: 75 mw/cm2 UV-Index (UVI): 4,5

UVB:UVI= 16,6:1

Yttemp (mörk yta): 34 C

Belysning: 9000 lux

 

Motsvarande för Solar Raptor 100 W

UVB: 250 mw/cm2 UVI: 6,5

UVB:UVI= 38,5:1

Yttemp (mörk yta): 38 C

Belysning: 11000 lux

Problemet med Solar Raptor 125 W är det låga förhållandet UVB:UVI som visar på att lampan ger övervägande korta våglängder inom UVB-området.

Solar Raptor har ett mer naturligt värde som liknar solens mitt på dagen.

"The lower the ratio, the greater proportion of the UVB from the lamp is in the shorter wavelengths.

It is an interesting observation, that the only lamps that have been fairly conclusively identified as causing photo-kerato-conjunctivitis (en typ av ögonproblem) all have ratios below 12 : 1.
Lamps which people have associated with occasional cases of eye problems, especially if placed very close to a reptile, and which some people definitely believe have had a bad effect upon their reptiles (saying they have become lethargic, unwilling to bask, or even depressed) - but which in contrast, many people have not had problems with - all have ratios below 20 : 1.
And lamps that I have never heard anyone having problems with (except in some cases, "not enough UVB") all have ratios ABOVE 20 : 1. (Frances Baines uvguide.co.uk)"

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild