Tips på inneboende för stor vas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
4
Tremors:

Hallå alla glada!

 

Har lyckats få tag på en riktigt stor vas från Ikea 68cm hög som nu ska bli till en ihålig trädstam med lite växter och en liten pump för rinnande vatten.

Men vad skulle ni rekommendera som inneboende förutom ett städlag? Hade velat ha lite mera "liv" i det.

Har funderat på Jungfrugecko, men med tanke på deras benägenhet att föröka sig så blir det lite krångligare i längden med att hantera dom i denna vas. Så finns det några andra små ryggradsdjur, eller kanske någon intressant insekt skulle kunna vara av intresse.

 

Vasen i fråga: www.ikea.com/se/sv/p/cylinder-vas-klarglas-60223328/


663
345
Johnexotics:
Du kan nog glömma alla reptiler groddjur då sånt är inte optimalt till dom. 

5099
3875
Tropfrog:
Kan tänka mig bli svårt att ordna ventilationen ok för några djur?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Är vasen hela terrariet, eller ska den byggas om till en trädstam som ska sättas in i ett större terrarium? Med en bottenyta på 0.02 kvadratmeter är bara själva vasen tyvärr inte laglig för några reptiler eller amfibier.
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Även ventilation vore minst sagt en utmaning att fixa, och det vore väldigt krångligt att ta hand om det som händer på botten av vasen vid behov (rensa växter, tvätta glaset eller liknande) så länge du inte tänker fylla mycket av det med substrat.

10
4
Tremors:

Tropfrog skrev:
Kan tänka mig bli svårt att ordna ventilationen ok för några djur?

Mvh
Magnus 


Kommer sätta in en fläkt i det tänkta locket bredvid lampan, samt med rinnande vatten och värme så kommer det bli mer luftcirkulation också.

 

Johnexotics skrev:
Du kan nog glömma alla reptiler groddjur då sånt är inte optimalt till dom. 


Misstänkte det. Får nog bli någon mer fanzy gråsugga i så fall, om jag inte gör det till ett paludarium med räkor längst ned...


10
4
Tremors:

EmanuelKarl skrev:
Är vasen hela terrariet, eller ska den byggas om till en trädstam som ska sättas in i ett större terrarium? Med en bottenyta på 0.02 kvadratmeter är bara själva vasen tyvärr inte laglig för några reptiler eller amfibier.
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Även ventilation vore minst sagt en utmaning att fixa, och det vore väldigt krångligt att ta hand om det som händer på botten av vasen vid behov (rensa växter, tvätta glaset eller liknande) så länge du inte tänker fylla mycket av det med substrat.


Det är sant det med lagligheten.

Tanken är att det ska bli ett eget terrarium/paludarium med illusionen av att det är en ensam trädstam ute i skogen. Andra alternativet är att få det att se ut som insidan av en gammal brunn, vilket då skulle göra det lättare att ha vattenlevande organismer istället.


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det låter som att du har mycket spännande idéer som du skulle ha lättare att förverkliga i ett terrarium med snäppet större bottenyta ;) Bara ett vänligt råd. Jag tror det skulle bli extremt svårt att få till ett snyggt vattenfall/bäck eller vattendel på en så liten bottenyta när du bara kan jobba ovanifrån, du har knappt plats för fugskum eller annat eventuellt bakgrundsmaterial och det blir väldigt svårstädat. Vill du ha en utmaning så kör på, men jag tror du skulle bli nöjdare med resultatet i ett terrarium av lite rimligare mått som går att öppna framifrån.

10
4
Tremors:

EmanuelKarl skrev:
Det låter som att du har mycket spännande idéer som du skulle ha lättare att förverkliga i ett terrarium med snäppet större bottenyta ;) Bara ett vänligt råd. Jag tror det skulle bli extremt svårt att få till ett snyggt vattenfall/bäck eller vattendel på en så liten bottenyta när du bara kan jobba ovanifrån, du har knappt plats för fugskum eller annat eventuellt bakgrundsmaterial och det blir väldigt svårstädat. Vill du ha en utmaning så kör på, men jag tror du skulle bli nöjdare med resultatet i ett terrarium av lite rimligare mått som går att öppna framifrån.


Jo ett riktigt terrarium är på g, men har snöat in på mina tokiga idéer. 

Gällande höjden så går det att korta ner den ovantill med en glasskärare, något jag kommer att göra tror jag. Och vattenfall var fel ordval av mig där droppvägg skulle passa bättre.


5099
3875
Tropfrog:
Tremors skrev:


 

Jo ett riktigt terrarium är på g, men har snöat in på mina tokiga idéer. 

Gällande höjden så går det att korta ner den ovantill med en glasskärare, något jag kommer att göra tror jag. Och vattenfall var fel ordval av mig där droppvägg skulle passa bättre.




Jag tror inte att det går att skära i det glaset. Om du ändå vill försöka så rapportera gärna här hur det gick.

Mvh
Magnus 

2
2
Nickesnoken:
Vore coolt att klä halva utsidan i bark. Så kan man vrida runt stammen och kolla in. Som hjälp till luftombyte borde en vanlig enkel akvariepump funka fint. Ner med slangen baktill bakom dekorationen. Gråsuggor, hoppstjärtar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild