Pepparkakshus med färgad kristyr i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Hickory:
Hej!

Kan det finnas någon fara med att ställa in hembakta pepparkakshus dekorerade med färgad kristyr inne i terrariumen hos en Asiatisk skogsskorpion och en Lasiodora parahybana?

// Hickory

5099
3873
Tropfrog:
Personligen så lägger jag inte in något i mina terrarium som inte är naturligt för arten habitat eller absolut nödvändigt. Ett pepparkakshus bockar båda kategorierna och blir därmed ett nej för mig personligen.

Faror? Tja, jag antar att det inte studerats i detalj, men jag tänker att arten vill ha väldigt hög luftfuktighet och att det därmed blir en risk att huset drar åt sig en massa fukt. Detta skulle teoretiskt kunna leda till två faror:

1: huset blir vått och sväller
2: huset bryts ner till en kladdig massa som djuret fastnar i.

Men, nej. Jag kan inte avgöra hur stor risken är och har ingen plan på att ta reda på detta. Om du testar, rapportera gärna resultat.

Mvh
Magnus

2
0
Hickory:
Tropfrog skrev:
Personligen så lägger jag inte in något i mina terrarium som inte är naturligt för arten habitat eller absolut nödvändigt. Ett pepparkakshus bockar båda kategorierna och blir därmed ett nej för mig personligen.

Faror? Tja, jag antar att det inte studerats i detalj, men jag tänker att arten vill ha väldigt hög luftfuktighet och att det därmed blir en risk att huset drar åt sig en massa fukt. Detta skulle teoretiskt kunna leda till två faror:

1: huset blir vått och sväller
2: huset bryts ner till en kladdig massa som djuret fastnar i.

Men, nej. Jag kan inte avgöra hur stor risken är och har ingen plan på att ta reda på detta. Om du testar, rapportera gärna resultat.

Mvh
Magnus


Ok tack Magnus för ditt detaljerade och hjälpsamma svar! Jag återkommer efter jul om jag testar.. :) 

229
224
Formula76:
Så långe dom inte äter av skiten så har jag svårt att tro att det skulle skada.
Men...för vems skull sätter du in ett pepparkakshus i terrariet?
Djuren slipper säkert gärna o ha möget där.
Kan tycka det verkar rätt tramsigt och en vuxen människa borde veta bättre.

5099
3873
Tropfrog:
Nu vet vi väl inte om TS är vuxen eller inte?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild