Leopardsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

77
29
Insecta:
Hej är sugen på denna sort, vad kostar det per år att ge den allt den behöver tex så som färsk  mat tänker mest på maten ) och värme och ljus, har tänkt köpa innan men fick avstå för tillfället ingen plats men just nu har jag plats  varför jag är sugen på just denna är att man slipper dvala mvh 

111
116
aldabrachelys:
Svårt att säga exakt.  Om du ger maskrosor och annat ogräs på sommarhalvåret blir foder kostnaden minimal för en sköldpadda. 
Vad gäller el beror det på vad för lampor du ska ha.

229
224
Formula76:

Inköp och maten är den lilla kostnaden.

Som du säkert vet är det en av världens största landsköldpaddor, och det är ingen art som trivs speciellt bra i vårt sommarklimat till skillnad från medelhavsarterna och den sk Ryska stäppsköldpaddan då den kommer ifrån varmaste Afrika. De får lätt lunginflammation av fukt och kyla. Den bör bara vara ute de absolut varmaste dagarna.

Så du får skapa en stor inhägnad inomhus som ska värmas upp och ljussättas. Så elkostnaderna och utrymmet är något att fundera på.

Om du tänker att du kanske har den till den blir för stor och sen säljer den? Marknaden är väldigt liten för en sån sköldpadda.

 

Jag har också varit sugen på den arten, men man ska kunna ge den ett drägligt liv också, det krävs en hel del för att bygga upp en miljö med rätt värme och utrymme. Så tänk igenom det riktigt.


111
116
aldabrachelys:
Mina leoparder går ute från början på maj till början på oktober. Utan några hälsoproblem. 
Och storleksmässigt så beror det på vilken lokalitet. Mycket stor skillnad. 

79
78
testudo_H:
Insecta skrev:
Hej är sugen på denna sort, vad kostar det per år att ge den allt den behöver tex så som färsk  mat tänker mest på maten ) och värme och ljus, har tänkt köpa innan men fick avstå för tillfället ingen plats men just nu har jag plats  varför jag är sugen på just denna är att man slipper dvala mvh 

Det finns ju annars landsköldpaddor som ej dvalar och är mycket mindre i storlek. Ex egyptiska som är en av världens minsta landlevande arter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild