40 ormar på Hisingen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

230
22
Nooon:

Idag rapporteras det i nyhterna om en man som blivit kobrabiten av en av sina 40 giftormar som han har i sin lägenhet. Det pratas om olika kommuners olika förbud. Det pratas om ormägarutbildning.

I mina öron låter 40 ormar som lite väl många att ha som privatperson. ...och det måste vara en väldigt stor lägenhet om de alla ska få rimlig plats.
Jag funderar också på det där med förbud... bitande ormar... bitande hundar... ormar bor inlåsta i sina terrarier. Hundar får gå ut och ingen oroar sig för att de ska bryta sig ut ur lägenheten och anfalla grannen. ...men det var visst inte alla ormarna som bodde enligt föreskrift men det var visst ingen risk att de skulle ta sig ut ur lägenheten. Det blir inte en så´n stor nyhet av hundbett. Det är förstås en rätt ovanlig grej med kobrabett och man kan ju dö av det.

Jag måste bara fråga er ormfolk om vad ni tycker om det hela.
Jag skulle inte gilla om nyheten satte fart på någon häxjakt.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17348444.ab


293
354
Dynamitella:

Jag känner att så länge djuren har ett bra liv (I mina ögon ska djuret ha en stor nog inhägnad med inredning enligt naturen där den bor i det vilda), och att ägaren ser till att djuren aldrig lämnar lägenheten på egen hand, borde det vara fritt fram.

Och så räcker det med den saken. Förbud och sådant stöttar jag inte. Det hindrar inte folk från att göra samma saker som nu. Bara det att de gör det olagligt istället.

Sen är 40 ormar i en tvåa (ormar i köket bland annat) lite att ta i. Men vederbörande var en reptilfantast, så det är väl inte helt orimligt. Kanske något slags tillstånd borde sökas om man ska ha en större uppfödning, exempelvis. Just för att se till att djuren inte far illa. Men förbud - nej.


230
22
Nooon:

Åh, jag såg inte att det redan fanns en tråd om det -> www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1314&p=1&scroll=down

Kanske admin vill vara snäll och knyta ihop dem?


2
0
atra37:

Ridsporten drabbas i snitt av fyra dödsfall om året   sug på den


278
122
Snakedude69:

i think if you have a poisonus snake you need to have a permit and some sort of education.    if you live in a apt everyone needs to know that you have them


478
592
Rottenroth:

Innan folk förhastar sig så vad jag har uppfattat har personen alla kriterier för att ha hand om ormarna.

 

Det är lätt att flama när man inte vet vem det handlar om, men lite klick på nätet och ni får fram namnet.

 

Misstag händer även de som har varit med länge.


24
15
Lelle:

"i think if you have a poisonus snake you need to have a permit and some sort of education.    if you live in a apt everyone needs to know that you have them"

So personal integrity doesnt apply to people with certain snakes?
Weird reasoning to say the least. 


163
34
Danne:

venomous snakes*


953
1840
peter54:

Har ni sett att det ligger en bild på en vanlig svensk snok bland kobrabilderna i artikeln från Göteborgsposten?

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1955714--vi-far-hoppas-serumet-verkar-


478
592
Rottenroth:

Peter54 : Haha ja jag såg den förut, garvade lite!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild