Söker förslag på djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

55
9
Degus:
Vi ska köpa ett större terrarium, än vi har nu. 
120*45*90 längd djup, höjd

I det tänkte vi ha ca 60-70% luftfuktighet på ett ungefär

Vi tänkte ha olika sorters gråsuggor, dairy cows, organge powder och vita dvärgar, är nog det som vi har just nu. Kanske någon grå också, som jag inte vet vad det är längre. De lever tillsammans redan nu, i terrariet där vi hade afrikanska snäckor. Snäckorna har dött nu. Där finns också lite olika typer av maskar

Vi tänkte även stoppa in våra vandrade pinnar, sunuga eller vad de nu hette. De äter lite allt möjligt och är rätt stora med vita långa ränder. 

Vi tänkte också se om vi kan flytta över våra jungfrugeckos till det nya, om vi kan få tag på dem. 

Vi vill ha lite liv och rörelse och mycket växter. Bioaktivt alltså.

Jag har inte haft ett så stort terrarium innan, inte bioaktivt iallafall

 Så jag tar gärna emot era tips på om man kan ha något mer, vilka växter som kan trivas, hur man kan göra med olika delar av terrariet.
Vi vet inte hur man ska göra med bakgrund. Vi gjorde en själva sist, det var kul med jobbigt. 
Har ni förslag?

5099
3875
Tropfrog:
Det finns så mycket växter som kommer ifrån regnskogsmiljö att det är svårt att nämna alla. Men kolla bland annat i växgrupperna bromelior, begonia, orkidéer, markgravia, ficus, ormbunkar, aroider. Alla arter i alla grupper funkar dock inte, så läs på innan köp. Jag rekommenderar rana terrarienbau eller bens jungle för terrarieväxter. Har du turen att besöka en mässa som Per Barkestedt säljer på så ta en extra titt där.

Men, hmmm. Jag undrar om det månne bara blir väldigt dyr vandrande pinne mat av växterna? Värt att kolla upp innan köp.

Jag har pilgiftsgrodor tillsammans med mina jungfrugeckos. En kombination som för det mesta är lyckad. Hur det är med pinnar och grodor vet jag inte. Dessutom bör du skaffa dig erfarenhet av grodorna innan du stoppar ihop dem med andra djur.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Det finns så mycket växter som kommer ifrån regnskogsmiljö att det är svårt att nämna alla. Men kolla bland annat i växgrupperna bromelior, begonia, orkidéer, markgravia, ficus, ormbunkar, aroider. Alla arter i alla grupper funkar dock inte, så läs på innan köp. Jag rekommenderar rana terrarienbau eller bens jungle för terrarieväxter. Har du turen att besöka en mässa som Per Barkestedt säljer på så ta en extra titt där.

Men, hmmm. Jag undrar om det månne bara blir väldigt dyr vandrande pinne mat av växterna? Värt att kolla upp innan köp.

Jag har pilgiftsgrodor tillsammans med mina jungfrugeckos. En kombination som för det mesta är lyckad. Hur det är med pinnar och grodor vet jag inte. Dessutom bör du skaffa dig erfarenhet av grodorna innan du stoppar ihop dem med andra djur.

Mvh
Magnus 

Ja grodor vore roligt, men det var många många år sedan jag hade såna sist och då gick det inte så bra för dem... okunskap från min sida. 
Behöver inte de högre luftfuktighet? 

Tycker du att man ska ha en slags vattenskål i, som en liten damm? Pinnarna kanske drunknar och gråsuggorna också såklart, men det gör inte jättemycket. Det blir väldigt många av både pinnar och suggor. Helst skulle jag vilja ha ett djur som äter upp dem, jungfruna hinner inte alls med. 

Ja, växterna kommer nog att gå åt lite, därav önskan om något pinnreducerande djur, men annars får jag stoppa in godare billiga växter så att de väljer dem först

5099
3875
Tropfrog:
Degus skrev:

Ja grodor vore roligt, men det var många många år sedan jag hade såna sist och då gick det inte så bra för dem... okunskap från min sida. 
Behöver inte de högre luftfuktighet? 

Tycker du att man ska ha en slags vattenskål i, som en liten damm? Pinnarna kanske drunknar och gråsuggorna också såklart, men det gör inte jättemycket. Det blir väldigt många av både pinnar och suggor. Helst skulle jag vilja ha ett djur som äter upp dem, jungfruna hinner inte alls med. 

Ja, växterna kommer nog att gå åt lite, därav önskan om något pinnreducerande djur, men annars får jag stoppa in godare billiga växter så att de väljer dem först


Jo, grodorna föredrar högre luftfuktighet precis som geckona. Hur det är med pinnar har jag ingen aning om.

Din tanke på någon typ av självreglerande ekosystem är väldigt fin, men oerhört svår och det finns inget facit. Många har försök väldigt få har lyckats. Om du verkligen vill ge det ett försök så gäller det att studera mycket och ha en bra plan. Och framförallt inte utsätta djuren för onödigt lidande vilket troligtvis är den svåraste delen oavsett om experimentet lyckas eller inte.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:


Jo, grodorna föredrar högre luftfuktighet precis som geckona. Hur det är med pinnar har jag ingen aning om.

Din tanke på någon typ av självreglerande ekosystem är väldigt fin, men oerhört svår och det finns inget facit. Många har försök väldigt få har lyckats. Om du verkligen vill ge det ett försök så gäller det att studera mycket och ha en bra plan. Och framförallt inte utsätta djuren för onödigt lidande vilket troligtvis är den svåraste delen oavsett om experimentet lyckas eller inte.

Mvh
Magnus 



Jag sätter såklart in mat till alla också, men just gråsuggor och pinnar blir ofantligt många och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Geckosarna ska ha högre fuktighet, det stämmer. De bor i 70-80 nu, men det sjunker ner till 60 kalla vinterdagar, men sprejar flera gånger per dygn om det behövs. Höjden ställer till det, de andra terrarierna sköter sig själva när det gäller fukten.

Jag har ingen plan, det är det som är mitt problem. Jag kan göra massor av efterforskningar, tänka, fundera, men får inte ihop en plan i mitt huvud. Det är så i hela livet, jag bara gör och det blir ofta bra, mwn då är det inte så långsiktiga projekt som sånt här. 

5099
3875
Tropfrog:
Sätter man in ett djur som äter gråsuggor så tar gråsuggorna förr eller senare slut.

Sätter man in växtätare i ett tätplanterat terrarium så tar växterna förr eller senare slut.

Detsamma gäller för pinnar om man sätter in predatorer av dem.

Jag tänker även att det kommer att uppstå problem mellan gecko och eventuell pinn-predator.

Nej, gör inte saker och ting alltför komplicerat. Dina geckos äter gråsuggorna. Låt dem göra det i sin takt. Förr eller senare tar de slut ändå.

Sen behöver du välja mellan växter och växtätare. Jag skulle alla gånger föredra växter för att det blir ett vackrare terrarium. Men vi är alla olika.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Sätter man in ett djur som äter gråsuggor så tar gråsuggorna förr eller senare slut.

Sätter man in växtätare i ett tätplanterat terrarium så tar växterna förr eller senare slut.

Detsamma gäller för pinnar om man sätter in predatorer av dem.

Jag tänker även att det kommer att uppstå problem mellan gecko och eventuell pinn-predator.

Nej, gör inte saker och ting alltför komplicerat. Dina geckos äter gråsuggorna. Låt dem göra det i sin takt. Förr eller senare tar de slut ändå.

Sen behöver du välja mellan växter och växtätare. Jag skulle alla gånger föredra växter för att det blir ett vackrare terrarium. Men vi är alla olika.

Mvh
Magnus 

Fast gråsuggorna tar inte slut. De blir bara fler och fler och jag får ta bort dem för de blir för många.????

5099
3875
Tropfrog:
Degus skrev:

Fast gråsuggorna tar inte slut. De blir bara fler och fler och jag får ta bort dem för de blir för många.????


Förr eller senare svänger pendeln. Substratet som de lever av ger mindre föda, geckona blir både bättre på att jaga och blir fler. Innan det händer kommer du att uppleva en period i tillfällig balans. Den kan vara från en månad till flera år. Förr eller senare skrev och menade jag. Inte idag, det är tydligt.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:


Förr eller senare svänger pendeln. Substratet som de lever av ger mindre föda, geckona blir både bättre på att jaga och blir fler. Innan det händer kommer du att uppleva en period i tillfällig balans. Den kan vara från en månad till flera år. Förr eller senare skrev och menade jag. Inte idag, det är tydligt.

Mvh
Magnus 

Okej, det har inte hänt på ett år, men jag håller tummarna för att det sker snart. ????

5099
3875
Tropfrog:
Vad är problemet med många gråsuggor?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild