Reeves Sköldpadda och en Rödörad Sköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
RodMelody:
Vi har en Reeves sköldpadda och har fått förfrågan om ifall vi kan tänka oss att ta emot en rödörad sköldpadda, våran fråga är kan dessa leva i samma akvarie ? eller bör mdom bo i varsit ?

MVH
Rod

229
224
Formula76:
Det har inte så mycket med att göra de är olika arter, utan att de är olika individer.
Har de levt ensamma hela sitt liv innan så kan det bli spännt läge. Men det kan också gå helt smärtfritt, man vet inte.
Jag har erfarenhet av båda delarna.

Det bästa för sköldpaddorna är nog om de bor skilda, de ser det nog bara som en inkräcktare flyttar in som kommer konkurera om maten och solplatsen.

9
0
RodMelody:
Tack för svaret,,,tänkte nåt åt det hållet å.

Rod

51
152
herperschoise:

Att blanda arter är alltid svårt, men i det här fallet är det enkelt.

Du får inte ta emot en Rödörad Vattensköldpadda, då dessa är upptagna på EU´s lista över invasiva arter.

De får inte säljas eller ges bort. De som äger en idag får ha kvar den tills den dör, men de får inte byta ägare eller avlas på. Det tyvärr enda alternativet om personen inte kan ha den kvar är att avliva den.

Mvh

Magnus Forsberg


229
224
Formula76:
Fast det är ju bara konstigt alltihopa, den är inte invasiv på riktigt i Sverige, det är inga sköldpaddor.

Samtidigt är en växt som Parkslide INTE stämplad invasiv...fast den uppenbarligen är det i verkligheten.

51
152
herperschoise:
Formula76 skrev:
Fast det är ju bara konstigt alltihopa, den är inte invasiv på riktigt i Sverige, det är inga sköldpaddor.

Samtidigt är en växt som Parkslide INTE stämplad invasiv...fast den uppenbarligen är det i verkligheten.


Visst är det så, och jag hade en lång diskussion med Jordbruksverket om detta, men i och med att vi är med i EU är det deras regler som gäller, och att den är invasiv i södra Europa är ju inget konstigt, men inte på våra breddgrader, men regler är ju tyvärr just regler.

Ännu märkligare är det ju med Lampropeltis getula ssp, där de inte ens använder aktuell systematik :(

663
345
Johnexotics:
Sköldpaddor från Trachemys familjen har hittas utan för kalmar där jag bor.

229
224
Formula76:
Johnexotics skrev:
Sköldpaddor från Trachemys familjen har hittas utan för kalmar där jag bor.

Ja, men de är inte födda där. 
Det är utsläppta djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild