Hittat i butik

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

663
345
Johnexotics:
Hej bekant hade hittat denna i en butik nån som har koll använde googellens sa det var en varanus  tristis ljus blåa fläckar

167
164
Imori:
Hej!

Jag tycker det ser ut som en vanlig Zootoca vivipara, Skogsödla.

663
345
Johnexotics:
Tyckte med först men kollade lite bilder liknar inte rikigt en sån kanske liten Timon Lepidus?

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
Någon varan ser det ju inte ut som (tycker jag åtminstone). Inte heller pärlödla - Timon lepidus, tycker dom har annorlunda och större huvuden än ödlan på bilden.

Spontant tycker jag också det ser ut som en vanlig skogsödla. 

Har människan hittat den i en butik, alltså typ matbutik eller liknande. Eller har människan köpt den från ett terrarium från en zoobutik? Förstod inte riktigt. 

Är den hittad i en butik utan anknytning till levande djur bör det vara en svensk skogsödla, som förövrigt borde ligga i vintervila vid det här laget.. isf är den också fridlyst. Kan vara bra att veta.

Men som sagt allt detta är gissningar då jag inte är helt säker på art.

663
345
Johnexotics:
Jonas_ skrev:
Någon varan ser det ju inte ut som (tycker jag åtminstone). Inte heller pärlödla - Timon lepidus, tycker dom har annorlunda och större huvuden än ödlan på bilden.

Spontant tycker jag också det ser ut som en vanlig skogsödla. 

Har människan hittat den i en butik, alltså typ matbutik eller liknande. Eller har människan köpt den från ett terrarium från en zoobutik? Förstod inte riktigt. 

Är den hittad i en butik utan anknytning till levande djur bör det vara en svensk skogsödla, som förövrigt borde ligga i vintervila vid det här laget.. isf är den också fridlyst. Kan vara bra att veta.

Men som sagt allt detta är gissningar då jag inte är helt säker på art.



Matbutik bland grönsaker frukter sa hon då vi är inte är säkra vill man inte bara släppa ut den om det skulle vara en annan art som inte tillhör Sverige

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
Johnexotics skrev:



Matbutik bland grönsaker frukter sa hon då vi är inte är säkra vill man inte bara släppa ut den om det skulle vara en annan art som inte tillhör Sverige


Jag förstår  : ) hoppas någon svarar och är säker på sin sak. Jag gissar fortsatt på skogsödlan. Kul fynd i fruktdisken!

Medlem i SkHF
976
1094
NellyNiklas:

Jag undrar också vilken typ av butik. Zoologisk handelsbutik eller något annan vardaglig butik?

Någon Varanus tristis är det inte. När jag ser bilden tänker jag instinktivt på något ur familjen Lacerta/"egentliga ödlor".

Edit: Fruktdisken säger du? Jag tror fortfarande på en Lacerta. Är det en svensk ödla som vandrat in så bör det vara en Sandödla. Men, är det en som åkt snålsjuts söderifrån (jag tänker på frukten) så kan det vara en ur en rad olika arter ur Lacerta-familjen. I så fall vill vi ju inte släppa ut den. 

Vart är den just nu? Har du tillgång till fler foton?


Mvh
Niklas


663
345
Johnexotics:
NellyNiklas skrev:
Jag undrar också vilken typ av butik. Zoologisk handelsbutik eller något annan vardaglig butik?

Någon Varanus tristis är det inte. När jag ser bilden tänker jag instinktivt på något ur familjen Lacerta/"egentliga ödlor".

Edit: Fruktdisken säger du? Jag tror fortfarande på en Lacerta. Är det en svensk ödla som vandrat in så bör det vara en Sandödla. Men, är det en som åkt snålsjuts söderifrån (jag tänker på frukten) så kan det vara en ur en rad olika arter ur Lacerta-familjen. I så fall vill vi ju inte släppa ut den. 

Vart är den just nu? Har du tillgång till fler foton?


Mvh
Niklas




Hos min vän ska be henne fixa fler bilder när hon är hemma 

70
13
Alfredanimalking:
Johnexotics skrev:



Hos min vän ska be henne fixa fler bilder när hon är hemma 

Jag tror inte att det är en varan iallafall.

Medlem i SkHF
976
1094
NellyNiklas:

Johnexotics skrev:



Hos min vän ska be henne fixa fler bilder när hon är hemma 


Runt Kalmarområdet? Gärna närbil på ovansidan huvudet och kroppens undersida utöver generella foton på djuret. 

Lite kul att luska ut okända arter. Kan vara lite för tidigt att utesluta familjen pärlödlor trots allt. 

I övrigt är detta min "go to" källa för europeiska ödlor. www.eurolizards.com

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild