respiratory infection/luftvägsinfektion KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Mommo99:
Tja. Bytte min unga kp som är 10mån gammal mot en vuxen, så fort jag kom hem med nya ormen så insåg jag att hon börja gäspa, dreglar, droppar saliv och även bubblor kom ut från näsan. Tänkte inte mer på de tills dagen efter så fick jag för mig och söka på nätet om det är normalt. De visade sig att alla respiratory infection symptomer stämde in i henne så då fick jag lämna tillbaka henne och tog tillbaks min gamla. Frågan är, är det smittsamt för min hona att bo i de terrariet. Honan som var sjuk fick bokstavligen bo i terrariet i ungefär 24tim. Problemet är att jag har ett helt ekosystem med växter, mossa, insekter mm så de inte bara å byta ut allt. Så vad ska jag göra?

1
2
SANKE_Constrictors:
Det kan tyvärr vara mycket smittsamt.. det kan i värsta fall vara en virus-infektion och då behöver man avliva ormen oftast. Men oftast är det en bakteriell infektion som förhoppningsvis går att bota. Men ta det säkra före de osäkra och riv ut det och börja om. Har hört flera skräckhistorier. Better safe than sorry. Mvh Axel

7
1
Mommo99:

SANKE_Constrictors skrev:
Det kan tyvärr vara mycket smittsamt.. det kan i värsta fall vara en virus-infektion och då behöver man avliva ormen oftast. Men oftast är det en bakteriell infektion som förhoppningsvis går att bota. Men ta det säkra före de osäkra och riv ut det och börja om. Har hört flera skräckhistorier. Better safe than sorry. Mvh Axel


okej tack för ditt svar:)


7
1
Mommo99:
Men hur länge tar det på ett ungefär innan de visar tecken på smittan? Tänker ifall hon har blivit smittad så jag kan ta henne till veterinären innan de går för långt 

5104
3879
Tropfrog:
Det beror säkert på vilket virus eller vilken bakterie det handlar om. Olika patogener har olika inkubationstider. I värsta fall blir det sista gången ormen besöker en veterinär.

Känns som detta är en tråd som skulle startats innan ormen sattes in i ett kontaminerat terrarium. Nu handlar det mest om att vänta och se.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild