Växter hos landsköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:
Vart köper ni växter till era landsköldpaddors terrarie?

jag skulle vilka sätta in sukulenter och andra växter. Kan man köpa från blomsteraffären och sen låta växterna vara i en månad eller liknande så de blir fritt från eventuell besprutning? :)

5099
3875
Tropfrog:
Nu har jag inte landsköldpaddor, men däremot en hel del succulenter. De vanligaste arterna frågar man lämpligtvis sina vänner om man får ta sticklingar. Det är både gratis och säkerställer att de inte är besprutade.

Mvh
Magnus 

79
78
testudo_H:

hambergaren skrev:
Vart köper ni växter till era landsköldpaddors terrarie?

jag skulle vilka sätta in sukulenter och andra växter. Kan man köpa från blomsteraffären och sen låta växterna vara i en månad eller liknande så de blir fritt från eventuell besprutning? :)


För att de ska kunna äta av ev växter krävs ca 6 månaders karantän. Sen är det lite olika hur olika krukväxter behandlas med olika medel som medel mot ohyra, bladglans osv. För att ev gifter ska försvinna snabbare kan man plantera om i ny jord (ifall de behandlat jorden med ex Provado pinnar) och sen duscha växten då och då inne i duschen.
Det finns flertal grupp på bla Facebook där man billigt kan köpa skott och sticklingar av olika växter som funkar plantera ner i innelådan.
Man kan också gräva upp växter från trädgården. Ex olika gräs och Carex går bra sätta in i innelådan.
Vissa fetbladsväxter kan ge lös avföring om de äter av dem ohämmat.
Ibland kan man säkert få ta över en äldre planta av vän eller anhörig om man köper en ny till dem :)


593
551
Redfoot:
Gå ut och gräv upp grästuvor istället, bättre växter kan du inte få till sköldpaddor.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild