Vår fina GBB Ulla död

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
annsim:
Vi hittade vår GBB död idag, sonen är helt förstörd. Vi har svårt att förstå vad vi har gjort för fel, vi har haft henne sedan mässan i Södertälje i Januari. Under den tiden har hon ömsat en gång, hon har ätit det vi har gett henne. Hon har spunnit super fin väv i terrariet, det är inrett med barkbitar och tjockt lager material av kokos. Kan det varit för kallt, för torrt/ fuktigt. Det är vår första spindel och vi har försökt läsa alla skötselråd vi har hittat. Även om det bara är en spindel så känns det eländigt och värdelöst om vi har orsakat hennes död. Finns det någon som säljer GBB i Stockholms området? Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?

316
283
panterophis:
Har ni bilder på spindeln/terrariet? Vad har ni haft för temperaturspann? Hur och hur ofta har ni fuktat? Vad har ni matat med?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Ett av de vanligaste felen som man kan göra med just GBB är att man håller dem för fuktigt. De kommer ifrån torra miljöer. Till min kör jag kruttorrt substrat och fylld vattenskål (som jag ibland svämmar över så substratet i just det hörnet blir fuktigt), och ibland någon väldigt lätt sprayning som snabbt torkar upp igen.

Det förekommer att spindlar bara dör till synes utan anledning, så det behöver inte nödvändigtvis vara något som ni gjort fel, men som tidigare nämnts så hade en bild varit extremt hjälpsam för att identifiera eventuella fel. 

2
0
annsim:
Under sommaren har det varit ca 25 grader, nu när det är kallt ute så har temperaturen legat runt 20 grader. Vi har inte varit hemma i veckan, men granarna har klagat på att det har varit kallt i huset. Vi åkte hem och tände lampan för att det skulle höja temp något, det har legat mellan 40-50 % luftfuktighet. Läste att GBB lever i lite torrare klimat i det vilda så vi har varit lite oroliga för att det ska ha varit för fuktigt, försökt fuktat en gg i veckan. Det var i fredags vi var hemma och idag söndag hittade vi henne död. Vi har matat henne med syrsor, hon var inte så förtjust i kackerlackor. Skickar bild strax, verkar inte fungera via mobilen.

14
7
Inksnake:
Det låter kanske lite brutalt, men för att vara död så ser den "frisk" ut. Terrariemiljön ser rätt ut. Runt 20 grader bör den inte dö av i första taget, då det naturliga tempen oftas ligger mellan 20-25 grader. Jag tror inte ni gjort något fel. Min gissning är att det är en liten hane som dött naturligt av ålderdom, eller något genetiskt, eller för tidigt, hanar sällan blir äldre an 4 år.
En annan möjlig faktor som många inte är medvetna om, är att man inte ska använda produkter innehållande aerosol (hårspray, parfym etc som är på gasdriven sprayburk) i närheten/rummet/anslutande rum, då gasen täpper igen andningsvägarna hos spindlar och orsakar kvävning.
Men som jag skrev först, jag tror inte att ni gjort något fel.
Upp på hästen igen, och skaffa en ny kamrat. Lycka till :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild