Reptilinks

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
5
Pillow22:
Finns det någon sida som säljer reptilinks och skickar till sverige? Eller finns det typ djuraffärer som säljer? 

5102
3878
Tropfrog:
Reptilinks verkar vara en massa köttbiprodukter i en korv och tillverkat i UK. Det är helt förbjudet att importera köttbiprodukter från land utanför EU, så jag hoppas verkligen att det inte går att få tag i här.

Mvh
Magnus 

15
5
Pillow22:
Tropfrog skrev:
Reptilinks verkar vara en massa köttbiprodukter i en korv och tillverkat i UK. Det är helt förbjudet att importera köttbiprodukter från land utanför EU, så jag hoppas verkligen att det inte går att få tag i här.

Mvh
Magnus 

Hm ja jo, men finns det något liknande som tillverkas här? Det är ju en ganska smart idé menar jag

5102
3878
Tropfrog:
Jag tänker att djur som äter hela däggdjur i naturen mår bäst av att äta hela däggdjur även i fångenskap.

Förstår inte överhuvudtaget vitsen med reptilink.

Mvh
Magnus 

15
5
Pillow22:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att djur som äter hela däggdjur i naturen mår bäst av att äta hela däggdjur även i fångenskap.

Förstår inte överhuvudtaget vitsen med reptilink.

Mvh
Magnus 

obnivorer tillexempel som inte vill äta grönsaker, överlag variation, folk som inte vill ha döda möss i frysen osv. Sen är just reptilinks speciellt anpassade för att ha det bästa möjliga innehåll näringsmässigt, vilket inte tex frysta möss är (annat än att dom är frysta). Alla reptiler äter inte möss i det vilda heller därför finns det också olika smaker så som groda, vaktel, fisk, insekter, kanin och om jag inte missminner mig leguankött. Lättare för dom att svälja också samtidigt som det innehåller alla delar av foderdjuret (ben, fjädrar, päls, organ). Dom är också lättare för djuret att smälta vilket kan leda till att dom växer snabbare och kan återhämta sig snabbare efter att ha tex lagt ägg eller haft någon sjukdom. Jag menar bara för att något är naturligt, betyder det inte att det automatiskt är bra. Det finns massor av faror i naturen som vi tar bort i fångenskap. Vi skulle aldrig låta våra djur svälta bara för att det förekommer i naturen eller plantera giftiga växter i terrariet som finns i naturen. Det finns liksom en andledning att många väljer att ge frysta möss istället för levande (tror inte ens det är lagligt att ge levande). Finns säkert fler fördelar men ser egentligen inga nackdelar med det. Dom innehåller samma saker som ett helt foderdjur men dom är anpassade för att bättre passa våra reptiler

5102
3878
Tropfrog:
Jo, det stämmer att det inte är lagligt att mata med levande däggdjur I Sverige.

Självfallet skall reptiler i fångenskap ges bytesdjur som i så stor mån som möjligt liknar deras naturliga föda. Det tror jag inte att någon här ifrågasätter. Den stora frågan rör om det är lämpligt att mala ner foderdjuren till en slät massa och stoppa klägget i ett syntetiskt korvskinn. 

Högprocessad mat har vi lärt oss genom tiden inte är nyttigt för mäniskor. Det handlar om att kroppen mår bra av att själv bryta ner maten. Långsam och kontrollerad matsmältning minskar risken för mag och tarm cancer samt diabetes. Hur detta funkar hos reptiler tror jag inte att det finns någon forskning på. Men det kan säkert komma lite erfarenheter kring detta om reptilinks växer som fenomen.

Jag tror själv att man tänker fel när man genom industriell produktion försöker att optimera maten efter djuret. Våra djur har ju spenderat hundratusentals år att utvecklas i den miljö och med de resurser de lever av idag. Det bästa i mitt tankesätt borde då vara att ge den mat djuret självt är optimerat för och inte försöka att optimera maten efter djuret.

Jag ser bara en enda fördel men reptilinks. Det är att det kan upplevas som enklare för ägaren. 


Mvh
Magnus 

40
31
19Bumbi:
Det finns ett färskfoder för hundar som heter B.A.R.F. Nermalda hela djur-delar (organ, brosk mm.) i massa olika varianter. Dom innehåller inga tillsatser, men rekommenderar ändå att du läser innehållsförteckningen på dom olika så du vet om det funkar för ditt djur eller ej. 

229
224
Formula76:
Jag tycker det vara ett utmärkt komplement till rätt djur.
Jag hade gärna använt det i mina blandningar jag ger till mina boxsköldpaddor.

15
5
Pillow22:
Tropfrog skrev:
Jo, det stämmer att det inte är lagligt att mata med levande däggdjur I Sverige.

Självfallet skall reptiler i fångenskap ges bytesdjur som i så stor mån som möjligt liknar deras naturliga föda. Det tror jag inte att någon här ifrågasätter. Den stora frågan rör om det är lämpligt att mala ner foderdjuren till en slät massa och stoppa klägget i ett syntetiskt korvskinn. 

Högprocessad mat har vi lärt oss genom tiden inte är nyttigt för mäniskor. Det handlar om att kroppen mår bra av att själv bryta ner maten. Långsam och kontrollerad matsmältning minskar risken för mag och tarm cancer samt diabetes. Hur detta funkar hos reptiler tror jag inte att det finns någon forskning på. Men det kan säkert komma lite erfarenheter kring detta om reptilinks växer som fenomen.

Jag tror själv att man tänker fel när man genom industriell produktion försöker att optimera maten efter djuret. Våra djur har ju spenderat hundratusentals år att utvecklas i den miljö och med de resurser de lever av idag. Det bästa i mitt tankesätt borde då vara att ge den mat djuret självt är optimerat för och inte försöka att optimera maten efter djuret.

Jag ser bara en enda fördel men reptilinks. Det är att det kan upplevas som enklare för ägaren. 


Mvh
Magnus 

Om du inte ser fördelen så tror jag inte du har läst mina agument. Allt som är naturligt är inte nödvändigtvis bra. Vi försöker främja våra djurs naturliga beteenden. Ett beteende är att jaga och äta levande föda vilket kan skada djuret och ses som oetiskt. Det är inte naturligt för tex en orm att äta en död råtta, så varför inte byta ut det mot något som är likt men inte har risk att skada djuret även innifrån. Jag ger mina ögonfransgeckos tillexempel levande insekter för att främja naturliga beteenden, inte för att dom egentligen behöver det näringsmässigt. CGD är inte något dom får erbjudet i naturen. Ändå rekomenderar man det över att ge rutten frukt och insekter som är naturligt för dom, undrar varför?

5102
3878
Tropfrog:
Om du inte ser nackdelarna så tror jag inte att du läst mina argument :)

Allt som är onaturligt är inte nödvändigtvis bra.

Den absolut viktigaste anledningen att undvika finmald mat till djur som normalt sett äter hela djur är att mag tarmsystemet inte får arbeta som tänkt. Erfarenheter och vetenskap från mäniskor är att hårdprocessad mat är onyttigt. Jag vet inget om reptiler, men det borde vara samma problem associerat med finfördelad mat för dem som för mäniskor.

Med det känner jag inget behov att argumentera mer i frågan. Långsiktiga studier saknas sannolikt så vi måste alla själv bestämma oss för vad vi själv tror är bäst för våra djur. Ursprungsfrågan är redan besvarad. Nej, produkten bör inte finnas i Sverige eftersom det är förbjudet att importera köttbiprodukter till EU. Men det går förstås ypperligt att själv köpa döda djur, mala ner till en gröt och stoppa i syntetiskt korvskinn om man tror att det är bra för sina djur.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild