Utanför boxen med dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Snowwhite:
Halloj! Jag är inne på att skaffa dvärgskäggagamer.
Min fråga är om dessa sötnosar gillar att krypa/klättra i tunnlar av plast som går åt olika håll och upp och ner?

Tänker som typ hamster rör eller va dem heter? Och ja, jag fattar att ödlan inte får plats i ett hamsterbo! Tänkte mest på tunnelsystemet till tex olika våningsplan och platåer :)

Medlem i SkHF
981
1103
NellyNiklas:

Hej och välkommen!

Det kan absolut ses som en form av berikning. Jag har själv inte sett tunnelsystem användas för detta ändamål tidigare. Testa och utvärdera dina djurs beteende. 

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Gillar djuren tunnelsystem kommer dom säkert uppskatta längre mörkare gångar : ) 
Men spontant är jag osäker om skäggagamer får fäste i dom hala plaströren? 

5102
3878
Tropfrog:
Jag är lite osäker på om dvärgskäggisar verkligen är grävande djur. Att de gräver ner sig för att finna svalka de hetaste dagarna förstår jag. Men tunnlar, jag tror faktiskt inte det. Men är ingen expert i frågan.

58
16
09an:
Tänker spontant att det kan bli problem om något händer och man måste få ut djuret ur terrariet eller om den fastnar i röret. Men det är klart att du kan testa dig fram till en reptil version av hamster inredning:)

2
0
Snowwhite:
Tack alla ni <3

Jag tänkte liksom att du kunde vara skoj med lite annorlunda lösning på saker å ting ;D Och just hamserburar är ju om något verkligen utanför boxen av hem för smådjur ;) 
Våningar och massa spännande grejer! :D
F•n vad jag sprallar loss här känner jag ????

Har en liten bit kvar till startgropen för inköp av dvärgskäggagam! Simmar ju inte direkt i casch så det får bli små inköp varje månad liksom :)
Bör man ha en eller två?

Ps. Det gör mig glad att ni inte attackera mig för att jag är ny här, ny inom ödlor och mina säregna idéer om hur man kan göra. Ds

Mvh Mikaela

5102
3878
Tropfrog:
Dvärgskäggagamer precis som de allra flesta reptiler är solitära djur. Dvs ensamlevande. De bör också hållas så, ensamma.

De behöver mycket värme och uv ljus. Detta kostar en del för att bli bra. Om man har ont om pengar är det viktigt att prioritera. Rätt miljö kommer långt före plasttunnlar som inte helt säkert används i en sån prioritering.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild