kameleont-terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
18
emel:

Tänkte bara visa hur mitt nya terrarie blir som skall bli hem åt en panterkameleont när jag väl hittar en.

lysrampen har ett exo-terra 2.0 och ett 5.0 rör i sig. det borde räcka va?


kommer sedan läggas en markduk på lekarkulorna och sedan ett lagar torvmull som det skall planteras växter i. plus massa grenar att klättra på :)

 


1159
625
Temla:

2.0 är inte mycket att ha. Knappt nåt UVB alls i det. Bättre att investera i 2 st 5.0.  

Tänk på att kameleonter behöver mycket ventilation. Ser lite skralt ut med det i det där terrat men jag kanske ser fel. :)


42
18
emel:

vilka två rör skulle du rekommendera då?

tänkte jag skulle sätta en till dubbelramp framför bara för att få mer ljus, men då glas blockar uv så vet jag inte om de finns någon mening med det ens?


424
32
samthe0ne:

genom att lägga till bilderna i ett inlägg, och inte skriva adressen


1228
464
leedragon:

bara en vänligt  tips, big  no no med  akvarieterrariet till kameleonter.


268
19
Iguania:

Det ska gå bra att använda 2.0. Den avger som sagt i princip inget UV men de har en behagligare färgtemperatur att se på som dessutom är bra för växterna, sålänge man även använder en annan UV-källa(i ditt fall ett 5.0) så ska det fungera bra för djuret. En bra sak att tänka på är att Exo-Terras uv produkter inte är av bästa kvalitet och avtstånden som rekomenderas är allt annat än korrekta så djuren måste ha möjlighet att komma riktigt nära och att byta rören ofta(åtminstone en gång i halvåret) är också utav yttersta vikt. Nu vet jag inte hur pass ljuskrävande panterkamelonter är men om dom är riktigt så kanske en HID-lampa borde vara bra att skaffa.


424
32
samthe0ne:

Iguania, har inte kvaliten på Exo-Terras lampor förbättras nu när de har släppt solar-glow?


42
18
emel:

varför inte akvarie till kameleont?

detta terrarie har haft en panter innan jag fick det, och det har funkar utmärkt med båda fiskarna och ventilationen. jag säger inte att allt är 100% optimalt, utan bara att det inte varit något problem innan.

dessa va dom två rören jag hade liggandes från min förra kameleont som visade sig vara en hona, så sålde henne därför. detta va ca 3 årsedan.

dock hade jag ett annat terrarie då.

tror rören är ca 6 månader så det kanske är på tiden att byta dom oavsett.

vilket märke på rör rekommenderas isåfall då?, om det nu blir bra med ett 2.0 och ett 5.0

2.0 är just för växternas skull som jag köpte det.

isället för en till dubbelarmatur så kanske en sån här lampa skulle funka?

www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-10W-LED-Flood-Light-IP65-Waterproof-85-265V-high-power-outdoor-Green-Red-Blue/919848956.html

har sett sånna på mässor men det är svindyrt att köpa i sverige.

 

 


1159
625
Temla:

Kameleonter ska väl inte ha så starka UVB lampor som HID och liknande? De är ju inte ökenlevande och i natuturen så sitter de inte i direkt solsken utan lite mer under löven.. i solstrimmor typ. Det är iallafall vad jag läst mig till. Det är ju därför man inte har 10.0 rör till dom utan 5.0 som är lite svagare, eller? 

Tycker iallafall att ventilationen ser skral ut för en kameleont. Man måste ju duscha ganska mycket så det blir rätt blött. Kanske du kan göra större hål i taket... typ borra bort glaset helt där?


1228
464
leedragon:

temis det beror på arten,  panther har tjockare hud och gillar att lsola mer än en hoehnelii tillexempel, de ska ha strakare  uv om jag minns rätt till och med 8.0 -10.0

 

emel bakterier, den lär skita i vatten och bli bakterier där som kan orsaka munrötta och annat, men fungerar för dig så fungerar för dig

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild