Torrfoder till ryss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Hellyh:
Hej! Min ena ryss vägrar äta torrfoder. Till en början åt han det när det väl hade torkat men nu fullständigt vägrar han. Vi har tålmodigt serverat honom det varje dag för att inte låta honom "vinna" genom att servera honom det godare alternativet - som han med glädje äter problemfritt! Vi kör med Agrobs Testudo original från sköldpaddsgrejer.se och våra andra sköldpaddor äter det utan problem. Jag har nu börjat fundera på om han faktiskt inte tycker om den sort vi har och om det vore bra att servera honom en annan sort. Har ni något tips på hur jag ska göra? Och vad för andra bra alternativ det finns? Tacksam för svar!

229
224
Formula76:
Kan du inte blanda ihop med mat han gillar, för att långsamt fasa ut det populärare alternativet.
Vissa är förtjusta i gurka, kanske blanda ihop det med det?

79
78
testudo_H:

Har aldrig varit med om att man inte kan lära dem att äta den bra maten som Agrobs eller torkad kost. Ofta får man vara väldigt envis och inte ge upp. Ibland kan det ta veckor eller månader innan de ger upp och äter den bra och nyttiga kosten. Tänker det är dax för dem att dvala så han kanske bara är trött? 

Agrobs orginal verkar ni provat men kanske Agrobs herbs funkar som har mer andel örter? Annars torka det han gillar under säsong och ge det. Agrobs fiber går ge både torkat eller blötlagt.


6
1
Hellyh:
Jag skulle absolut kunna testa att fasa ut det alternativ han tycker bäst om.

Hur länge kan han gå utan mat för att det ska vara oroande? Jag tänker på att du skriver veckor/månader. Jag vill inte att han ska fara illa på något sätt. Jag ska testa att byta ut torrfodret och se om han slutar vara så envis! ????

79
78
testudo_H:

I naturen ligger ryssar ca 7-9 månader per år i dvala så de har en väldigt begränsad tid att vara vakna, hinna äta på sig, para sig osv. Så i fångenskap får de ofta för mycket mat och för många månder per år. Så då är det ju jättebra du satsar på bra kost som Agrobs och torkat.
Så länge du serverar mat och den inte har något problem att äta (vilket den inte verkar då den äter favoritmaten) så kommer den inte svälta så länge det finns mat tillgängligt i boendet. 
Jag har ibland tagit emot vuxna grekiska som aldrig ätit Agrobs eller torkad mat och jag väntar ut dem och förr eller senare äter de. Bara man tänker på att det är för deras bästa och hälsa och inte ger upp. Kämpa på :)


6
1
Hellyh:
Det låter logiskt när du beskriver det så. Jag tänkte inte alls på det. Då blir det torrfoder serverat varje dag från och med nu! Tack snälla för hjälpen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild