Mörka fläckar på fjällen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
6
Ormbiten:
Upptäckte att min trynsnok har som mörka fläckar/missfärgningar på och mellan fjällen.
Det är bara på ryggen, inte på magen vad jag kan se. 
Vad kan det vara?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Svårt att se på bilden. Men det tillhör inte den naturliga färgen/teckningen på individen? 
Eller har det kommit nu på kort tid? Är det endast på ett ställe och inte över hela ormen? 

12
6
Ormbiten:
Det aningen pinsamma är att jag vet inte om det alltid varit där eller kommit gradvis eller plötsligt.
Jag råkade få syn på det nu häromdagen, men det är faktiskt möjligt att det alltid har funnits där och att jag bara inte har tänkt på det. 
Fläckarna är lite här och där, en del lite större och andra lite mindre /svagare, men bara på ryggen och på sidorna.
Ska försöka ta fler bilder i morgon när det är lite ljusare.
Tack snälla för svaret så här långt! 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Hur känns den mörkare färgen? Är det torrare eller hårdare på dom svarta partierna eller är det samma känsla där som överallt annars på ormens skinn? Hoppas du förstår hur jag menar : ) 
Jag tror spontant att det tillhör ormens naturliga färg (svart ingår ofta som grundmönster) men säker kan jag såklart inte vara när jag inte känt på ormen eller sett den med egna ögon. 

12
6
Ormbiten:
Jag börjar mer och mer luta åt att det nog är som du tror, att det hans naturliga färg.
Har inte uppfattat att de mörkare fjällen skulle kännas annorlunda.
Det var svårt att få till bra bilder, men på den nedersta bilden har jag ringat in ett område (mellan de större bruna fläckarna) där det väl verkar lite väl regelbundet för att vara en sjukdom/skada..?




Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ormbiten skrev:
Jag börjar mer och mer luta åt att det nog är som du tror, att det hans naturliga färg.
Har inte uppfattat att de mörkare fjällen skulle kännas annorlunda.
Det var svårt att få till bra bilder, men på den nedersta bilden har jag ringat in ett område (mellan de större bruna fläckarna) där det väl verkar lite väl regelbundet för att vara en sjukdom/skada..?





Det är inte ovanligt att ormar blir mörkare med åldern, skulle mycket väl kunna vara förklaringen till mer svart på kroppen och mellan fjällen. Håll lite koll närmsta veckorna/månaderna och se hur det utvecklas. Men jag känner mig säkrare för varje bild, att det är ormens naturliga färg/mönster  : ) säkert ingenting att oroa dig för. 

Det är ibland jättesvårt att få till bra bilder så andra människor ser precis det jag ser på mina djur. 

12
6
Ormbiten:
Skönt att få lugnande svar. :) 
Jo, jag kommer att hålla extra koll framöver ifall det blir nån förändring.
Tack igen för svaren! 

1
0
GuroBergsvand:
Ormbiten skrev:

Jag börjar mer och mer luta åt att det nog är som du tror, att det hans naturliga färg.
Har inte uppfattat att de mörkare fjällen skulle kännas annorlunda.
Det var svårt att få till bra bilder, men på den nedersta bilden har jag ringat in ett område (mellan de större bruna fläckarna) där det väl verkar lite väl regelbundet för att vara en sjukdom/skada..?



Jag tror att ormen inte överlever av någon sjukdom eller skada. Dess färg förändras naturligt och indikerar inga hälsoproblem. Oroa dig inte för det, eftersom en orms färg kan ändras när den åldras.  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild