Pinnar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

270
80
Mjos:

Är lite nyfiken på om det är någon som har sina vandrande pinnar/löv "fritt" i huset. Funderar på att fixa en hörna med massa växter som de kan bo i. Skulle det fungera rent praktiskt? Och vilka växter skulle funka isf?

haha jag kanske är helt ute och seglar men jag måste ju fråga :)


158
19
Johanon:

tvivlar starkt på att det skulle gå bra, kan vara väldigt svårt att hålla rätt klimat, sen om du ska vädra en dag så vips, så strök dina pinnar med.


356
177
krypet:

Jag tror pinnarna klarar sig om du inte har det alldeles för torrt inomhus och har någon tålig art. Men... har du otur får du för många.

Mina indiska pinnar , Carausius morosus, har rymt ibland och klarat sig bra fritt i rummet. De är inte speciellt kräsna, så de har mumsat lite här och var på alla möjliga krukväxter. Vissa blev säkert uppätna av katterna med.

Jag tror det är lättare att lyckas lagom bra med dem i ett terrarium. Ett tips: köp ett riktigt stort skåp men glasdörrar på en loppis och använd det som pinnehörna. Det brukar alltid vara lite små springor runt glasen, och troligtvis räcker det som ventilation.

Jag hade tur - min man hittade ett jättestort glasskåp med skjutglas för 80 kr - 120x40x80 eller så samt underrede. Det har nog varit prisskåp hos någon men blev ett perfekt terrarium till mina stora pinnar.


270
80
Mjos:

Jaa det är ju just det om de blir för många :S  Och jag är ju inte så sugen på att de ska klättra runt i heela huset.

Kollade för ett par dagar sedan efter ett sådant skåp, visserligen på blocket och där var de inte så billiga. Jag får väl ta en tur till loppis också :)
Kanske mer praktiskt att ha det så.


232
94
anamidnatt:

De kan ju få för sig att promenera iväg om man har otur, men tror det skulle fungera... gäller ju bara att välja en art som inte kräver så hög luftfuktighet.


356
177
krypet:

När du fått lite fler pinnar är det risk att växterna inte hinner växa i takt med pinnarnas mumsande. Jag minns hur det var på den tiden man var tvungen att själv försöka odla mat till sina pinnar - det var inte helt lätt att få fram nog med mat.

Många pinnar äter rosväxter av olika slag, som hallon och björnbär. Kanske finns det starkväxande rosväxter som trivs i kruka. Jag kommer inte på någon sådär på rak arm. En större modell av krukros kanske?

Vissa pinnar äter eukalyptus (Extatosoma tiaratum tror jag äter det - och den är kul att ha lös i rummet tror jag. Hanarna flyger fint). Eukalyptus är kända för att växa fort. Impecta brukar ha frön till flera olika arter och ibland finns plantor att köpa.


270
80
Mjos:

Tack för tipset! 

Ska genast kolla vad det är för pinne :)


163
34
Danne:

Oj, har vissa sina pinnar lösa? Skulle få panik om en pinne satt på mitt nylle på morgonen. Men fränt ändå ^.^


270
80
Mjos:

På Värnamo Zoo hade han det, iaf de Indiska pinnarna. Funderade på om det skulle funka i hemmet också :P
Han menar på att de håller sig där maten är och det är ju logiskt :)


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Fixade dethär till Medauroidea extradentata (har dock ett tjugotal och har bara någon åt gången här så det varierar. Har ej adulta här eftersom de kanske lägger massa ägg som hamnar lite varstans i huset. Har både fuktigt och varmt i Kryphörnan där de är. Brukar spraya rätt mucket och torka upp det som inte kom på växten. Får väl se hur detta fungerar. Växten är hallon jag planterade med rätterna i en kruka.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild