Dubia och insektsfobi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
5
Babianunge:
Trots min fobi för kryp så gick det förvånansvärt bra när vi fick med ett gäng dubias hem ihop med ödlan. 
Glad som jag va köpte jag senare en hel odling. Det har också gått okej. Tills idag när ja behövde Städa lådorna. Nu är det färdigt för ikväll men jag måste göra något åt denna situationen (jag vill bli av med fobin, inte förvärra den). 

Så frågan är hur jag kan göra detta så hanterbart som möjligt. Kan jag köra helt bioaktivt, slippa dålig lukt och slippa Städa? Men hur gör jag det ens bioaktivt med 200-300 vuxna + säkert lika många till i olika stadium? 

Jag är osäker på hur många jag ens behöver ha, ödlan är en dvärgskäggagam bebis på 3 månader.

Eller har ni ett bättre förslag? Ska jag bara ge upp och beställa ett gäng dubias allt eftersom?

10
6
Linkan92:
För att slippa lukt kan du skippa att ha lock. Har du tillräckligt djupt kommer dom inte ta sig någonstans ändå. Och har du bara en dvärgskäggis så räcker det där och blir över på långa vägar.
Du kan ha mass äggkartonger som du sen bara flyttar över till en annan låda. Jag tror att fobin går över med tiden, i början rörde jag dom aldrig bara med pincett haha. Nu kör jag bara ner handen och drar upp ett gäng så man härdar nog ut :) 

4
5
Babianunge:
Linkan92 skrev:
För att slippa lukt kan du skippa att ha lock. Har du tillräckligt djupt kommer dom inte ta sig någonstans ändå. Och har du bara en dvärgskäggis så räcker det där och blir över på långa vägar.
Du kan ha mass äggkartonger som du sen bara flyttar över till en annan låda. Jag tror att fobin går över med tiden, i början rörde jag dom aldrig bara med pincett haha. Nu kör jag bara ner handen och drar upp ett gäng så man härdar nog ut :) 


Tack. Men utan lock klarar ja inte. Tyvärr går fobin åt fel håll när ja inte kan få ner mat och knappt vatten + mentalt slut och svag. 
Men hur många tror du ja behöver/hur många räcker?

5102
3878
Tropfrog:
Jag tror att huvudfrågan är fobi och inte terrariedjur här. Den borde du vända dig till vården för att bota. 

Mvh
Magnus 

4
5
Babianunge:
Tropfrog skrev:
Jag tror att huvudfrågan är fobi och inte terrariedjur här. Den borde du vända dig till vården för att bota. 

Mvh
Magnus 


Du har helt rätt och det borde jag nog också göra. Däremot tvivlar jag på att vården har kunskap om dubias och bioaktivitet ????

5102
3878
Tropfrog:
Babianunge skrev:


Du har helt rätt och det borde jag nog också göra. Däremot tvivlar jag på att vården har kunskap om dubias och bioaktivitet ????


Jag har svårt att föreställa mig en låda med 2-300 dubia som går att hålla fräsht och luktfritt utan städning. Jag tror ärligt att städning måste genomföras  regelbundet i dubia kolonier.

Mvh
Magnus 

10
6
Linkan92:
Babianunge skrev:


Tack. Men utan lock klarar ja inte. Tyvärr går fobin åt fel håll när ja inte kan få ner mat och knappt vatten + mentalt slut och svag. 
Men hur många tror du ja behöver/hur många räcker?



Jaha då har du värre än vad jag har... oj ja nu måste jag tänka, mina dvärgar äter ju inte speciellt mycket. Det du kan göra är ju att köpa en låda med small/medium ? Alltså en burk från tex pangdubia räcker ändå länge skulle jag säga. Så börja smått, då kommer nog din fobi sakta men säkert gå över. Försök att ha typ 2 stycken i en burk framför dig när du sitter i soffan och liknande. Bästa sättet att bota en fobi är att utsätta sig för det. Är det något speciellt med dom du har fobi för? Eller går det lättare/svårare om det är stora eller små? 

Sen tycker jag väl att vissa här i tråden borde ta till sig "tala är silver, tiga är guld" sjukt onödigt att droppa onödiga kommentarer 

3
2
saken:
Kan inte mycket om fobier just men har Dubia. Jag började med väldigt tomma tubs med äggkartong som många avlare kör på men tyckte det såg tråkigt ut och skit tråkigt att städa. (Och lukten! Fy Fabian). Gjorde om till bio aktivt: kokos substrat, hoppstjärtar, och isopods. Grenar och löv till inredning och jag har tycker det har funkat larvigt bra. Luktar i stort inget allt och har nymfer högt och lågt i drivor!

4
5
Babianunge:
saken skrev:
Kan inte mycket om fobier just men har Dubia. Jag började med väldigt tomma tubs med äggkartong som många avlare kör på men tyckte det såg tråkigt ut och skit tråkigt att städa. (Och lukten! Fy Fabian). Gjorde om till bio aktivt: kokos substrat, hoppstjärtar, och isopods. Grenar och löv till inredning och jag har tycker det har funkat larvigt bra. Luktar i stort inget allt och har nymfer högt och lågt i drivor!


Håller helt med dig! Jag har också bioaktivt men bioaktivt på en hel odling blir väl väldigt stort? Hur många har du och hur stora lådor?

3
2
saken:
Babianunge skrev:


Håller helt med dig! Jag har också bioaktivt men bioaktivt på en hel odling blir väl väldigt stort? Hur många har du och hur stora lådor?


Dom är i ett terrarie på typ 40x50x60 just nu. Har bara två geckos som äter så började med en liten grupp jag köpte som xl mix 150g. Har ärligt inte räknat dom varken när jag köpte eller nu men det är många nog att jag planerar framtida djur på kravet att dom kan äta dubia. ????

Det mesta överblivet dekor hamnar hos dom så dom ska kunna ta avstånd från varandra men det är i minsta laget känner jag. Kommer nog dela gruppen och ha i typ 70l tubs i framtiden om jag inte hittar billiga terrarier. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild