Är hoppstjärtar vanligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
4
Nathalie23:
Hej, i båda mina tropiska terrarier har det dykt upp hoppstjärtar, är det vanligt med tanke på temperaturen i terrarierna och liknande? Vi har inte skaffat några utan de har dykt upp "av sig själva" (inget av terrarierna är bioaktiva). Har läst på lite och det står att de inte är farliga eller liknande, tvärtom att de håller rent och skapar ett ekosystem, stämmer det? Jag har inget emot att de är där men vill helst att de inte blir för många, hur kan man undvika det? Vad jag läst så står det att man ska plocka ut så mycket av det som äter, så som bajs från ödlorna, mat som inte ätits upp osv. Om jag gör detta ännu mer noggrant och dagligen, borde "populationen" hålla sig mindre då?

49
25
Lurre213:
Ditt terrarium är då per definition bioaktivit, alltså substratet inehåller biologiskt liv (aka bioaktivt). De kommer nog in via växter, substrat eller annan inredning och om miljön är gynsam blir de fler. 

Går säkert att begränsa dem via metoderna du nämner men till vilken "nytta"? De kommer ju endå bara att vara så pass många som miljön tillåter.

5102
3878
Tropfrog:
Jag hade hoppstjärtar i blomkrukorna hemma långt innan jag skaffade terrarium. Finns förutsättningarna Så dyker de upp. Fråga mig inte hur.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:

Precis som Tropfrog skriver. Har du en blomkruka med blommor i fönster så har du troligtvis hoppstjärtar där. Jag har hoppstjärtar i mitt akvarium. De hoppar runt på ytan bland bladen som sticker upp ovanför ytan. De är nyttodjur och livnärar sig på mögel och liknande. Det är nog lite andra djur som gråsuggor och annat som hanterar avföring och dylikt. 

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Är hoppstjärtar vanligt? 

Svar: Ja. 

Dom verkar finnas överallt där det är fuktigt och finns lite att äta, svårt att hålla dom helt borta, då känns det som miljön måste vara steril på nåt sätt. Jag tycker dom gör nytta : )
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild