Fiji Iguana (Brachylophus fasciatus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
Mommo99:
Hej! Jag har fastnat på dessa fina ödlor. Är det någon som har dessa i Sverige? Är det lagligt att äga dom? i sånna fall vad kostar dom och vart hittar man uppfödare?

5102
3878
Tropfrog:
I artregistret är det 7 st som anmält innehav av arten. Den är cites A listad så det krävs lite dokumentation för att hållas lagligt.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
Mommo99 skrev:
Hej! Jag har fastnat på dessa fina ödlor. Är det någon som har dessa i Sverige? Är det lagligt att äga dom? i sånna fall vad kostar dom och vart hittar man uppfödare?

chip märkta, registreara de i jordbruksverket, cites papper. kostar 10 000. Bästa uppföddaren finns i belgien, alla fiji leguaner har nog sin ursprung där.

107
203
wadsju:
Finns två avelsgrupper i Sverige vad jag vet , ena paret är mitt gamla. Det är lite jobb med cites intyg osv men är det bara iordning så är det inga bekymmer. 

Sjukt trevliga ödlor att hålla som blir behändig storlek. 

Sen om det fortfarande föds upp vet jag inte , jag har iallafall fött upp 12 djur i Sverige som bör vara kvar i landet. 

Finns en hel del uppfödare i Europa , blivit vanliga så brukar gå att få tag i en individ för runt 500€

7
1
Mommo99:

wadsju skrev:
Finns två avelsgrupper i Sverige vad jag vet , ena paret är mitt gamla. Det är lite jobb med cites intyg osv men är det bara iordning så är det inga bekymmer. 

Sjukt trevliga ödlor att hålla som blir behändig storlek. 

Sen om det fortfarande föds upp vet jag inte , jag har iallafall fött upp 12 djur i Sverige som bör vara kvar i landet. 

Finns en hel del uppfödare i Europa , blivit vanliga så brukar gå att få tag i en individ för runt 500€


Tack för ditt svar. Hittade en i Danmark som har två honor för tillfället. Men vadå så du föder också upp sånna? Eller har du slutat? 


7
1
Mommo99:

leedragon skrev:

chip märkta, registreara de i jordbruksverket, cites papper. kostar 10 000. Bästa uppföddaren finns i belgien, alla fiji leguaner har nog sin ursprung där.



vadå kostar cites papper och chip 10000kr eller själva djuret? Om du menar djuret så hon i Danmark vill ha 800€ för ett par. Hane 400€ och hona 500€


1228
464
leedragon:
Mommo99 skrev:


 


vadå kostar cites papper och chip 10000kr eller själva djuret? Om du menar djuret så hon i Danmark vill ha 800€ för ett par. Hane 400€ och hona 500€



Det är cites a djur, de ska vara chip märkta och du ska ha papper på dem, de kostar 10000. Det är mindre än vad de kostar.

5102
3878
Tropfrog:
Mommo99 skrev:


 


vadå kostar cites papper och chip 10000kr eller själva djuret? Om du menar djuret så hon i Danmark vill ha 800€ för ett par. Hane 400€ och hona 500€



Cites papper och chip skall komma med djuret. Det är bara uppfödare som kan få chippat och registrerat. Det kan du inte göra efter köp.

Djur som saknar rätt dokumentation får inte säljas, bara ges bort mot gåvointyg.

Därför väldigt viktigt att kolla med säljaren att chip och papper är i ordning.

Mvh
Magnus 

7
1
Mommo99:

[quote=leedragon]

Det är cites a djur, de ska vara chip märkta och du ska ha papper på dem, de kostar 10000. Det är mindre än vad de kostar.[/

jag vet att dom är A klassade och vet att dom ska va märkta och ansöka om cites intyg men vad är det som kostar 10000 fattar fortfarande inte. Kan du vara tydlig. 


58
16
09an:
Jag ska inte låtsas som att jag har koll på sånt här men som jag har förstått det så är dom ovanliga och svåra att få tag på i USA så jag gissar på att det krävs en del detektiv arbete för att hitta i Sverige eller närheten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild