Flera djur i terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
cajsalindqvist:
Hej! Jag och sambon ska skaffa ett riktigt stort terrarium som möbel och har just nu snäckor i ett terrarium som vi hade tänkt skulle flytta in i det stora terrariet. Min fråga är om man kan ha dem tillsammans med några fler djur? Har även gråsuggor men tänkte lite större!

663
345
Johnexotics:
Är tanken hålla med insekter eller reptiler/groddjur ?

8
0
cajsalindqvist:
Johnexotics skrev:
Är tanken hålla med insekter eller reptiler/groddjur ?

Har ett gäng vandrande blad men är orolig att snäckorna ska börja mumsa och tror att det är blad (hört att det är en risk). Så jag är mer inne på reptiler eller grodor!

5099
3873
Tropfrog:
Jag tror att utmaningen här är att hitta något kompatibelt djur.

Jag antar att snäckorna främst håller sig på botten. I såna fall bör eventuellt annat djur vara trädlevande. Det finns visserligen trädlevande grodor, men de tenderar att bli skygga om de inte har massor av växter. Så jag tycker att grodor går bort.

Så vi pratar nog främst reptiler. Du behöver alltså hitta en trädlevande reptil i lagom storlek som trivs I hög luftfuktighet men klarar sig bra utan växter eller alternativt med konstväxter. De bör ha skild diet från snäckorna och självfallet inte vara snäckätande. Dessutom behöver du inreda med massor av grenar, lianer och annat så att det finns gott om klättermöjligheter.

Tja, själv hade jag nog egentligen valt bort snäckorna för att jag gillar växter så mycket. Men de flesta trädlevande ödlor från regnskogsmiljö borde funka. Jag skulle dock välja bort alla som man normalt sett matar med CGD, där kan snäckorna lära sig var det finns godis och sno maten. Jag skulle nog inte heller vilja ha något djur som behöver äta syrsor eller dubias. Tänker att dessa oportunister skulle kunna skada snäckorna under vissa omständigheter.

När det gäller foder så tror jag att djur som äter bananflugor är bäst. Dvs små ödlor.

Sen finns det ju trädlevande ormar också. Inte för att jag är någon expert på dem. Men jag tror att de flesta ogiftiga trädlevande ormar jagar på marken på natten. I såna fall går de bort. I såna fall har vi bara giftiga ormar kvar vilket jag aldrig rekommenderar. Kanske någon orm människa kan komma på en art som passar?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:

Hade jag personligen byggt ett stort och snyggt terrarium hade jag hållit snäckorna utanför det; då lär det hålla sig mycket snyggare ;) Finns förstås snygga snäckburkar därute också, men det är inget för mig.

Om jag förstår "temat" rätt hade jag definitivt satsat på ett terrarium med flera olika fredliga växtätande invertebrater. Blandar du in insektsätande reptiler och amfibier gör du det hela mycket jobbigare för dig själv och jag skulle definitivt tro att risken för en icke välfungerande artkombination växer drastiskt. Det finns förmodligen några kombinationer som sannolikt skulle fungerat, men man bör vara väldigt försiktig när man blandar reptiler och amfibier med andra arter.

Vanliga och hyfsat säkra artblandningar är vandrande pinnar i överdelen med millipeder och/eller kackerlackor (i så fall, välj en sorts kackerlacka som förökar sig långsamt, annars kommer du ångra dig) i botten (självklart har många arter egna krav, så du måste givetvis göra artspecifik research på de du väljer), och jag har hört flera som även satt in snäckor och vissa skalbaggar (t.ex. rosenbaggar) i mixen. Jag menar såklart inte att du kan ta vilka arter som helst och blanda som om det vore en lösgodishylla, men om du gör din research gällande vilka arter som kan vara lämpliga för din miljö är det inte så stor risk att något går drastiskt fel. Jag hade själv en burk med Diapherodes gigantea, Extatisoma tiaratum, Ophistreptus guineensis och Lucihormetica subcincta som fungerade utmärkt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild