Bytes storlek för kungspython

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
6
Webranger:
Hej min när liggande djur butik har inga bytes djur somm är mellan 12-22gram utan ändast störe eller mindre tror ni det är ok att ge en ratpup åt ormen trots att den ändast ligger på 133gram

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag förstår inte riktigt vad du menar... du brukar ge bytesdjur på 12-22 gram. Och nu ska du ge "ratpup" på 133gram? 

Men jag kan svara lite generellt. Bytesstorleken är inte så himla viktig, sålänge ormen accepterar och äter bytet så gör det inget om det är litet, mellan eller en riktigt stor måltid. Det kan faktiskt vara bra att både variera storleken på maten, men även tiden mellan matningarna. Det bästa är såklart att även ge olika sorters bytesdjur, om ormen accepterar det. Matar man bara med mindre bytesdjur får man mata lite oftare, och tvärtom om man matar med större bytesdjur. 
Något man definitivt ska reflektera över är hur ofta man matar sin pytonorm i fångenskap. Majoriteten är överviktiga i fångenskap och får mat alldeles för ofta! Dom klarar sig (och mår bra av) längre matuppehåll. En pytonorm bör inte matas varje vecka år ut och år in : ) 

Hoppas det var svar på din fråga. 

Avslutningsvis måste jag också säga att kungspyton stavas precis som du läste mig skriva... inte kungspython : ) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild