Teju - Brumering-/Dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
3
Peje7576:
När är det vanligast att Tejus bromerar första gången? Hur har ni gått till väga när ni märker att er ödla börjar bli mer slö?

5100
3876
Tropfrog:
Brumering är en årlig cykel och det händer vid ungefär samma tid varje år, på vinterhalvåret.

När det händer, sänk temperaturen och låt den vara ifred.

Mvh
Magnus 

6
3
Peje7576:
Tack för snabbt svar :)

Våran Lännart har varit så slö och trött några dagar.. så vi funderade om det kunde vara något sånt på gång.
Men idag har han varit mycket piggare, så vi får se vad som händer.
Han är bara 8 månader. Är inte det lite väl ungt?

Mvh Jenny och Peter 

5100
3876
Tropfrog:
Nu är jag ingen expert på teju. Men tänker ändå att 8 månader är ganska så gammalt för första brumeringen. Året är ju bara 12 månader och brumeringen varar i naturen 4-6 månader. Om föräldrarna först skall vakna ur sin brumerin, para sig, lägga ägg och äggen skall kläckas så kan tejus i naturen omöjligt vara så gamla när de brumerar första gången. Jag skulle gissa på mindre än 5 månader.

Mvh
Magnus 

40
31
19Bumbi:
Dom tejus jag haft brumedade knappt första året. Men åren efter har dom gått ner sig ordentligt och jag ser dom kanske en gång i veckan. Jag har inte behövt göra något särkillt utan dom sköter det själva. Jag ändrar inget i temp eller dagtimmar. Och det händer inte på en vecka :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild