Död bromelia. Vad hände?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
2
TMatts26:
Hej alla. Detta är väl en sorts uppdatering av mitt inlägg för ett par veckor sen, där jag sökte hjälp angående en bromelia i terrariumet som hade börjat se lite trött ut.
När jag kollade in i terrariumet idag, så hade bromelian helt trillat av stjälken och låg på substrated nedan. En macro-bild visade en massa små vita saker som klättrar runt där den satt. Min gissning är att dessa kvalster (?) helt enkelt har ätit sönder den. Någon som vet någonting om detta/ hur jag förhindrar det i framtiden?

Är ganska ledsen över detta, då det var min ända bromelia som jag har haft sedan jag först byggde terrariumet. Dock fick den ett utskott som jag har planterat på ett annat ställe I terrariumet.

All hjälp uppskattas.

5099
3873
Tropfrog:
Kvalsterna eller nedbrytarna oavsett vilken art är där för att äta död vävnad. Nedbrytare äter inte av friska växter. De är alltså en konsekvens av att bromelian dog, inte en orsak.

I övrigt ser jag ingen som helst information i ditt inlägg som tyder på någon anledning till att den dog. Det finns faktiskt ingen som helst information om art, placering, skötsel eller miljö som kan antyda något alls. Men jag skall ge dig två gissningar ändå.

1: många bromelior dör efter  blomning. Några av dem blommar lång in i kronan och syns då sällan. Om det är en sån art är det sannolikt att livscykeln helt enkelt är till sin ända och ditt nya skott starten på en ny. Naturens gång helt enkelt.

2: en annan vanlig anledning till röta är för fuktiga rötter, ofta pga för tung jord. Man kan tro att bromelia gillar fuktigt substrat eftersom de kommer från regnskogen. Men i själva verket lever de flesta epifytiskt, dvs uppe i träden där ingen jord finns. Dessutom är de konstruerade så att kronan fångar upp allt vattnet som annars skulle regna på rötterna. Så torra rötter, hög luftfuktighet och alltid vatten i kronan är det som gäller.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Kvalsterna eller nedbrytarna oavsett vilken art är där för att äta död vävnad. Nedbrytare äter inte av friska växter. De är alltså en konsekvens av att bromelian dog, inte en orsak.

I övrigt ser jag ingen som helst information i ditt inlägg som tyder på någon anledning till att den dog. Det finns faktiskt ingen som helst information om art, placering, skötsel eller miljö som kan antyda något alls. Men jag skall ge dig två gissningar ändå.

1: många bromelior dör efter  blomning. Några av dem blommar lång in i kronan och syns då sällan. Om det är en sån art är det sannolikt att livscykeln helt enkelt är till sin ända och ditt nya skott starten på en ny. Naturens gång helt enkelt.

2: en annan vanlig anledning till röta är för fuktiga rötter, ofta pga för tung jord. Man kan tro att bromelia gillar fuktigt substrat eftersom de kommer från regnskogen. Men i själva verket lever de flesta epifytiskt, dvs uppe i träden där ingen jord finns. Dessutom är de konstruerade så att kronan fångar upp allt vattnet som annars skulle regna på rötterna. Så torra rötter, hög luftfuktighet och alltid vatten i kronan är det som gäller.

Mvh
Magnus 

Från det om återstår av basen ser det definitivt ut som att den har varit placerad på ett för fuktigt ställe. I pilgiftsterrarium gissar jag att detta är den vanligaste dödsorsaken för bromelior och det resulterar ofta i att basen ruttnar så plantan faller av på det här sättet. Jag har själv varit med om samma sak ett par gånger. Vriesea-släktet verkar ofta klara av att vara planterade på rejält fuktiga grenar (men inte superblött), men resten (Neoregelia m.fl.) verkar mycket känsligare enligt min erfarenhet. 

11
2
TMatts26:
Tack för svaren. Jo, för blött kan ha varit en anledning. Jag borrade ett hål i en bit ihålig korkbark och satte den där. Jag visste om att man inte borde vattna botten, men antar att den samlade vattnet som rann ner längst barken. Det nya utskottet har jag planterat i själva bakgrunden, så förhoppningsvis kan jag undvika det i framtiden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild