Kan jag använda mig av dessa som gömmor åt min boll python?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5116
3883
Tropfrog:
09an skrev:
Undrar fortfarande hur en Kungspyton ska använda  "en stor jävla bannan planta" som gömsle på något sätt...


Det är väl inget konstigt? Lägg in ett kapat blad och ormen kommer att krypa under och finna mer trygghet där än ovanpå. Precis som alla andra saker de kan krypa under. Går det så kommer de att göra det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Många ormar ligger under löv på marken... bra gömställen som även skapar microklimat om det används i fuktiga miljöer.

Ett gömställe behöver inte vara något med fyra väggar och en öppning 
: ) det är mer vi som tänker så. Ett gömställe kan vara otroligt många olika saker, i olika former och material. Jag gillar tanken att ha större löv på botten av terrariet. Brukar själv samla löv på hösten så det räcker ett år eller liknande. Snyggt och användbart material. 

59
16
09an:
men kommer inte det lövet bara typ ruttna/brytas ner och flyttas omkring?

5116
3883
Tropfrog:
09an skrev:
men kommer inte det lövet bara typ ruttna/brytas ner och flyttas omkring?


Jo, med tiden bryts det ner precis som allt annat i naturen. För det är faktiskt så att det finns väldigt få icke organiska gömställen där ormarna bor naturligt. De förlitar sig på nedfallna träd, växande buskar och just det, löv. Eftersom vi inte normalt sett kan erbjuda de två förstnämnda så är det ingen dum idé att använda sig av löv. Det ger inte bara ett mer naturligt utseende till terrarium. När de kolrika löven bryts ner så drar de med sig kvarlämnad spillning och håller biologin levande och terrariet friskare. När de multnat helt är det bara att fylla på. Simple as that.

Mvh
Magnus 

9
6
Webranger:
09an skrev:
Undrar fortfarande hur en Kungspyton ska använda  "en stor jävla bannan planta" som gömsle på något sätt...



74
149
Eremit3n:

Tropfrog skrev:


Väldigt imponerande analys! Jag säger inte att du har rätt eller fel. Men kan konstatera att det inte är särskilt lätt att identifiera plantan på bilden.

Strelitzia har något spetsigare blad än en bananplanta. Baserat på det är nog min gissning bananplanta ändå. Vad baserar du din tvärsäkra identifikation på?

Mvh
Magnus 


Bananer växer från en stam, strelitzia växer rakt från basen i jorden :) Sen har Bananplantor inte så smala och långa stjälkar före bladet. Jag har haft båda sorterna och tycker inte att de är lika alls förutom att båda har gröna stora blad.


5116
3883
Tropfrog:
Eremit3n skrev:


 

Bananer växer från en stam, strelitzia växer rakt från basen i jorden :) Sen har Bananplantor inte så smala och långa stjälkar före bladet. Jag har haft båda sorterna och tycker inte att de är lika alls förutom att båda har gröna stora blad.



Tack för svar. Jag tänker att även bananplantor växer från basen när de är unga och inte bildat stam ännu och att det finns en massa olika sorter som har lite olika bladform. Men jag har ju inte odlat någon av dem själv.

Om det nu är som du säger så är det ju mycket spännande att få reda på hur dessa kunnat förväxlas? Den kom ju förmodligen märkt som bananplanta till en butik en gång i tiden.

Mvh
Magnus 

74
149
Eremit3n:

Tropfrog skrev:


Tack för svar. Jag tänker att även bananplantor växer från basen när de är unga och inte bildat stam ännu och att det finns en massa olika sorter som har lite olika bladform. Men jag har ju inte odlat någon av dem själv.

Om det nu är som du säger så är det ju mycket spännande att få reda på hur dessa kunnat förväxlas? Den kom ju förmodligen märkt som bananplanta till en butik en gång i tiden.

Mvh
Magnus 


Ja alltså jag sätter inte pengar på saken, men jag är sådär lagom säker :) Såklart finns det alltid utrymme att begå misstag. Det var inte min mening att vara oartig.

Angående hur det kunde bli fel artbestämning så kan ju antingen trådskaparen gissat fel, eller så kan plantförsäljaren ha fått en felmärkt växt. Det är supervanligt att växter felmärks.


5116
3883
Tropfrog:
Eremit3n skrev:


 

Ja alltså jag sätter inte pengar på saken, men jag är sådär lagom säker :) Såklart finns det alltid utrymme att begå misstag. Det var inte min mening att vara oartig.

Angående hur det kunde bli fel artbestämning så kan ju antingen trådskaparen gissat fel, eller så kan plantförsäljaren ha fått en felmärkt växt. Det är supervanligt att växter felmärks.



Nu börjar detta bli lite av en pseudo diskussion men jag kan inte låta bli.

För det första så upplevde jag dig inte alls oartig.

Jo, jag vet att det märks fel emellanåt. För det mesta så handlar det om växter som odlas i samma miljö som odlas i samma produktionsanläggning. Men banan och strelitzia kräver helt olika miljöer och odlas därför sannolikt hos olika producenter.

Men som sagt, jag säger inte fel eller rätt, bara att jag är väldigt osäker.

Banan eller strelitzia spelar ingen roll för användningsområdet som diskuteras. Skulle man däremot plantera en av dem i ett jätteterrarium med kungspyton så är valet enkelt, bananplantan. Strelitzia är från mycket torrare miljöer och skulle sannolikt ruttna i den miljön.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild