Kan ge nyinköpt palettblad direkt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
13
CeKa:
Hej!
Funderar på om det nyinköpta Palettbladet kan vara besprutad eller om det är säkert att ställa in den till vandrande pinnarna direkt.

Medlem i SHF
4025
5062
Jonas_:
Jag kanske missuppfattade frågan, men är det inte bara personen som dragit upp plantorna som kan svara på det? : ) 
Eller menar du generellt? Det spelar säkert roll vart den är köpt också. Då menar jag mest privatperson eller större kedja som själva köper in växterna. 

42
13
CeKa:
Plantan är köpt på Plantagen - ej en stickling från en privatperson =)

2
1
Dinorina:
Det är väldigt vanligt att bekämpningsmedel mot bladätande insekter används inom växthandel. Även om Plantagen t.ex. inte använt sådana bekämpningsmedel är risken stor att de dem köpt in dem från använt långverkande bekämpningsmedel, jag skulle inte rekommendera att mata med det förrän efter tre månader då många bekämpningsmedel är aktiva i just tre månader.

42
13
CeKa:

Dinorina skrev:
Det är väldigt vanligt att bekämpningsmedel mot bladätande insekter används inom växthandel. Även om Plantagen t.ex. inte använt sådana bekämpningsmedel är risken stor att de dem köpt in dem från använt långverkande bekämpningsmedel, jag skulle inte rekommendera att mata med det förrän efter tre månader då många bekämpningsmedel är aktiva i just tre månader.


Tack för input. Då avvaktar jag minst 3 månader innan jag ställer in plantan i terrariet


36
5
Haanila:
CeKa skrev:
Plantan är köpt på Plantagen - ej en stickling från en privatperson =)


Jag ger mina Sungaya och GALS växter ifrån Plantagen :) Har gått bra. Har även haft mejlkontakt med dem och de använder biologiska medel, såsom oriusbaggar, inget annat. 

42
13
CeKa:

Haanila skrev:


Jag ger mina Sungaya och GALS växter ifrån Plantagen :) Har gått bra. Har även haft mejlkontakt med dem och de använder biologiska medel, såsom oriusbaggar, inget annat. 


Åh, vad bra. Toppen =D


5190
3969
Tropfrog:
Plantagen är en återförsäljare av växter producerade på olika ställen av olika aktörer medplika odlingsfilosofi. Bara för att en växt därifrån gick bra finns det ingen garanti att nästa gör det.

DVS: även om inte plantagen använder bekämpningsmedel så finns det risk att några av deras leverantörer gör det. Håll alltid växter från garden centers i karantän innan du ger det som mat.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild