Möss

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
nicc42:
Var kan jag köpa levande möss?
Gärna i närheten av Stockholm
Jag bor i Vagnhärad 

Mvh Niclas

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Nu bor jag inte i Stockholm..Men på dom allra flesta zoobutiker här i stan finns levande möss. Och finns det inte så kan alla beställa hem. Så tänker att det borde vara så även i huvudstaden? 

Annars är en annons här på köp och sälj ett hett tips. 

209
109
Norrby89:
Valfri djurbutik som säljer gnagare? har för mig även butiker som arkenzoo osv brukar ha marsvin, möss, råttor osv. vet iallafall att zoo.se har det och arkenzoo här i Västerås hade det iallafall (några år sen jag va där nu)

77
29
Insecta:
Jonas_ skrev:
Nu bor jag inte i Stockholm..Men på dom allra flesta zoobutiker här i stan finns levande möss. Och finns det inte så kan alla beställa hem. Så tänker att det borde vara så även i huvudstaden? 

Annars är en annons här på köp och sälj ett hett tips. 

Hej jaså vad använder dom mössen till då där jag bor slutade dom med det sen lagen trädde fram ej använda levande foder till orm.. haha 

5099
3873
Tropfrog:
Insecta skrev:

Hej jaså vad använder dom mössen till då där jag bor slutade dom med det sen lagen trädde fram ej använda levande foder till orm.. haha 


Husdjur? För att döda och sedan använda som mat? För att avla på egen mat? Bara några tankar som dök upp spontant.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Insecta skrev:

Hej jaså vad använder dom mössen till då där jag bor slutade dom med det sen lagen trädde fram ej använda levande foder till orm.. haha 


Vad alla använder sina möss till kan jag inte svara på : ) vet bara att dom säljs på i stort sett alla djurbutiker som har levande djur. Gissningsvis till husdjur, i första hand. 

Jag har haft både såkallade dansmöss och tamråttor som husdjur, väldigt intelligenta gnagare! 

Egentligen borde jag be dig att länka den lagen, men struntar i den diskussionen här och nu : ) 

Många (jag vet flera personligen) föder även upp sitt eget foder och avlivar och fryser in. Då vet man precis vad man matar sina reptiler med. Så att någon zoobutik förbjuder levande gnagare har jag svårt att förstå faktiskt. Här i stan finns det gnagare till salu åtminstone. 

77
29
Insecta:
Jonas_ skrev:


Vad alla använder sina möss till kan jag inte svara på : ) vet bara att dom säljs på i stort sett alla djurbutiker som har levande djur. Gissningsvis till husdjur, i första hand. 

Jag har haft både såkallade dansmöss och tamråttor som husdjur, väldigt intelligenta gnagare! 

Egentligen borde jag be dig att länka den lagen, men struntar i den diskussionen här och nu : ) 

Många (jag vet flera personligen) föder även upp sitt eget foder och avlivar och fryser in. Då vet man precis vad man matar sina reptiler med. Så att någon zoobutik förbjuder levande gnagare har jag svårt att förstå faktiskt. Här i stan finns det gnagare till salu åtminstone. 

Kanske inte just finns lagar men Jordbruksverket rekommendationer har att man ej ska använda levande djur för de plågas vid matning ?? Haha man blir lite förvirrad nu ;)

77
29
Insecta:
Tropfrog skrev:


Husdjur? För att döda och sedan använda som mat? För att avla på egen mat? Bara några tankar som dök upp spontant.

Mvh
Magnus

Okey trodde det gällde vid riktig avlivning bara för det ska gå på rätt sätt även för djuret såsom råttan eller mus tänker dom som säljer brukar använda vissa metoder, 

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Insecta skrev:

Kanske inte just finns lagar men Jordbruksverket rekommendationer har att man ej ska använda levande djur för de plågas vid matning ?? Haha man blir lite förvirrad nu ;)


När du skriver rekommendation blir jag glad : ) För det är precis vad det är, men det har diskuterats på åtskilliga hundratals sidor på forum under många år, vi släpper det här och nu haha. 

Jag tycker definitivt man ska mata med redan döda bytesdjur, inget snack om saken! Det är bäst för alla, i dom fall där det accepteras, vilket det gör av majoriteten  : ) 

Jag föder upp eget foder till mina ormar. Sällan jag köper nuförtiden. Jag ser bara fördelar med min metod. Jag ger "foderdjuren" ett riktigt bra liv, dom blir bortskämda med riktigt bra mat och jag vet exakt hur döden gått till eftersom jag själv gör det... det finns åsikter om det också, som med allt annat man inte är riktigt insatt i. 

Nu blev det en hel diskussion  : ) möss och andra gnagare brukar iaf säljas på välsorterad zoobutiker. Alla kan ta hem, om dom vill. 

Trevlig helg. //Jonas 

5099
3873
Tropfrog:
Insecta skrev:

Okey trodde det gällde vid riktig avlivning bara för det ska gå på rätt sätt även för djuret såsom råttan eller mus tänker dom som säljer brukar använda vissa metoder, 


Självklart bör man kunna förvänta sig att de som säljer möss som ormmat har hållt sig till gällande lagstiftning när det kommer till djurhållning och avlivningsmetoder. Men skall man vara helt säker på att det går rätt till så bör man nog odla sin egen ormmat. Genom att odla sin egen mat kan man inte bara säkerställa attt avlivningen har gått rätt till utan också att djuren haft ett bra liv innan avlivning samt att de innehåller de vitaminer och mineraler som ormen behöver. 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild