Små ödlor till mindre terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Smygtant:

Hej! Jag är helt ny på reptiler men har ett tag nu haft suget att fixa ihop ett terrarium med växter och små ödlor (upp till 10cm). Jag letar efter något som inte kräver så stort utrymme (40x40 alt. 50x50) och gärna kan hållas tillsammans (2-3st).

Från vad jag läst så bör de inte ha vattenskål på grund av drunkningsrisk, skulle det fungera med en vattenskål fylld med sten?

Finns det några mindre som är växtätare alt. kan äta insekter som inte är levande? Groddjur går bort då sambon har viss fobi. ????


Har kikat lite på dvärggeckos, skulle dessa trivas i ett terrarium med mycket växtlighet och ett "stenbad"? Behöver de värmebelysning? Går det att sätta in vilka växter som helst eller är det några toxiska jag bör undvika i risk att de äter på dem? 


Tacksam för alla svar och tips! 


5100
3875
Tropfrog:
Jag tänker att jungfrugeckos är ett bra val till dig. De stämmer på storleken, är en av mycket få arter som går bra att hålla i grupp och kan livnära sig på cgd. En pulverblandning som man bara spär ut med vatten. Någon vattenskål behövs inte , de får i sig mycket av vätskan med maten, resten slickar de i sig från droppar på växterna. De gillar att jaga insekter men det är inte absolut nödvändigt. Någon gång då och då rekommenderar jag dock.

Dvärgeckos (phelsumas) är också en möjlighet, men då måste du mata med insekter mer regelbundet. Och de kräver uvb belysning och värme, vilket gör det lite mer avancerat. Är det dock phelsumas du vill ha så läs på ordentligt så går det också bra.

Växtätande ödlor I ett terrarium med mycket växter går av naturliga anledningar bort. Det kommer inte att vara ett terrarium med mycket växter så länge då. Dessutom känner jag inte till några så små växtätande ödlor som är vanligt förekommande i handeln.



Mvh
Magnus 

2
0
Smygtant:
Lite insekter ibland ska jag nog klara av att hantera, men tanken av att ha mycket levande små insekter liggandes hemma känns lite läskigt.. Jag ska kika mer på jungfrugecko! Mår dessa bra i normal rumstemperatur? 

Tack så mycket för ditt svar! 

5100
3875
Tropfrog:
Smygtant skrev:
Jag ska kika mer på jungfrugecko! Mår dessa bra i normal rumstemperatur? 



Det kommer du nog att få svar på när du kikar på information om dem. Men som en liten hint.....Ett terrarium med belysning kommer inte att vara rumstemperatur när lampan är på. På natten är det svalare än på dagen oavsett var i världen man är :)

Mvh
Magnus 

74
57
Mellowman:
Finns arter från Nya kaledonien som inte blir så särskilt stora också- Exempelvis Eurydactylodes och bavaya. Har liknade skötsel som Ögonfransgeckos, Gargoyle geckos etc.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild