Skalbaggarna dör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Willebror:
Hejsan, jag skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig att fundera över vad som kan ha gått fel med mina skalbaggslarver.

För några månader sen köpte jag fem stycken D. derbyana som var ganska långt utvecklade (L3?)

Jag tyckte att burken de kom i var till större delen bajs så jag förde över dem till terrariet som jag hade fyllt med substrat av enbart fjolårseklöv, vilket jag hört skulle funka bra.

Jag har varit noga med att substratet inte ska torka ut, och hållt det ganska blött då jag vet att det funkar för rosenbaggar, men det kanske var ett misstag.

För några veckor sen började det flyga en massa små typ fruktflugor i terrariet och då började jag bli misstänksam. Igår grävde jag runt och hittade ett svart kadaver av en larv som var täckt med vita kvalster av något slag.

De övriga larverna hittade jag inga spår av så jag antar att de dog för längesen och har förmultnat.

Vad har ni för tankar om vad som kan ha gått fel?
Typen av substrat, fukthalten, ohyra eller något annat?


1
0
ormaryay:
Hej, det skulle kunna vara bytet till det nya substratet som orsakar det här 

När man byter substrat till en annan typ än den larven har varit i innan är det viktigt att inte byta ut 100% av substratet, utan att spara ungefär en tredjedel av det gamla (även om det är för det mesta bajs) i botten av terrariet, och det nya substratet ovanpå. En ny typ av substrat kan ha helt annan utformning och bakterier än det larven är van vid, så man gör det här för att undvika chock.

Det kan också vara att larverna har kvävts av substratet, vilket kan hända om det har varit tätt inpackat och man inte har aereanat det.

Eller så är det något helt annat, men det här är min gissning

Inser nu att det här var en rätt gammal tråd, men nu har jag skrivit det här svaret så kommer skicka det ändå :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild