Svart landsköldpadda Sporrar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
12
Kullabo:
Hej!
Köpte för drygt 20 år sedan en liten sköldpaddsunge i hopp om att det var en kvinnlig morisk hona till min moriska hanne.
Den lilla blev bara svartare och svartare. Skalen skiljer på utformningn av ryggplåtarna, särskilt mittraden, och magplåtarna, särskilt under hakan. Båda har sporrar på insidan av låren.
Har letat på internet och hittat fotografier och de mest liknande var en turk och en marginata sarda.

32
12
Kullabo:
Oj! Fotografierna kom inte med.

32
12
Kullabo:
Det framkom väl att det var en fråga?
Har någon en graeca ibera eller eller marginata sarda som liknar den vänstra på övre bilden som sedan hamnade till höger på undre bilden?

79
78
testudo_H:

Testudo Marginata har alltid trianglar på undersidan. 

Bild på en Marginata från Otto Hoj Madsen (marginata.dk)

Det kan ju vara en hybrid/korsning då Marginata ej heller har sporrar.

Tips är att kolla här för att se de olika underarterna:
www.hermannihaven.com/extras


32
12
Kullabo:
Hejsan!
Nu har jag hittat en sajt på ett kryptiskt språk där fotografierna visar svarta paddor rakt uppifrån och underifrån där det tydligt visas att ryggskölden är bredast vid rumpan. Där kallas de Tortue de Pallas jag förmodar de menar Testudo graeca iberia pallas. På grund av språkförbistringen kan jag inte läsa om de går i dvala men min är den första som somnar halvt nergrävd i ett hörn av utehagen på hösten. Då undrar jag om det kan bli några ättelägg om min graeca graeca skulle fatta tycke för en graeca pallas?
Trevlig helg!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild