Gul svamp i terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
4
Olivens_Djur:

Hejsan!

Uptäckte för någon dag sen att gula svampar började poppa upp här och där i terrarium när min ögonfrans gecko hör hus. Blev orolig och sökte upp. Värkar hyfsat vanligt och värkar ofarlig men vissa värkar ganska osäkra om hur giftig den är... Flesta sa dock det var posering. Men för att vara på säkra sidan tog jag bort den. Nu har det dock kommit fler!

Är det dags att göra om hela terrariet då de värkar smått rötter längst ner i lekiakul lagret? Vad anser ni, är det bara positivt eller kan det faktiskt vara farligt...? 

Kommer nog göra rent det ändå men vill bara veta om det faktiskt är farligt och bör vara orolig.

En liten fråga också, om jag nu ska göra om allt, hur gör jag med alla gråsuggorna? Fick plocka dem alla en för en förra gången jag gjorde rent, gör ni också så...?

Tack i förväg!


5099
3873
Tropfrog:
Jag blir bara glad när jag ser svampar i mitt terrarium. Det tyder på en bra biologi. Har inte brytt mig om att artbestämma. Men är helt säker på att gul svamp inte är tillräckligt med information för att låta sig göras.

Jag skulle inte byta ut ett substrat som har både gråsuggor och mycel. Mitt första delvisa substratbyte gjordes efter 4 år. Det hade kladdat ihop och kunde inte längre härbärgera gråsuggor.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild