Vilken ödla ska man skaffa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
jontemolle:
Hej 
Har ett exo terra 60x45x60 som jag i framtiden tänkte skaffa några geckos till.Jag har svårt att bestämma vilken..
Är inne på antingen
Phelsuma klemmeri
Phelsuma quadriocellata 
Ögonfrangecko

Men skulle gärna vilja ha lite personliga referenser och åsikter vad ni har eller skulle skaffat.



12
2
lizzard1:
Jag skulle säga att det beror på vad du är ute efter. Jag äger bara ögonfransgeckos, men jag har läst att de flesta phelsuma  inte är någon ödla man ska röra, de har känslig hud och är oftast skygga. Men de är också väldigt vackra. Ögonfransgeckos kan bli hyffsat handtama om man vänjer de vid hantering. Men de har inte samma starka färger som phelsuma.

10
2
jontemolle:

Jag är väldigt kluven över vilken art.

Hur aktiva är ögonfransgeckon på dagen kontra natten.
Kan man sitta och studera beteendet eller sitter dem mest stilla och hänger?


12
2
lizzard1:
Ögonfrasngeckos är som mest aktiva under kväll/morgon. De är inte så aktiva under dagen, mina ligger mest och sover då. Men på kvällen så tycker de om att utforska, alltså komma fram till rutan då de förväntar sig handmatning. Detta är dock ganska individuellt, jag har en hona som är väldigt social och en hane som är väldigt skygg och tycker inte om att man rör honom. 

58
16
09an:
Om man har ett natt aktivt djur så är ett tips för att få se den mer, att vrida natt och dag cykeln lite, man har fof ca 12 h ljust och ca 12 h mörkt men man kan ställa sin timer så att det släcks tidigare och tänds  tidigare, på så sätt så är man fortfarande uppe och vaken när det släcks och man hinner se djuret. Funkar med min kungspyton iaf:)

10
2
jontemolle:
Tackar !
Det blir ett svårt val, känns som Phelsuma klemmeri/quadriocellata har ett roligare beteende att sitta och titta på framför terrariet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild