malmö mässan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

58
16
09an:
Hej alla här på terrariedjur!

Jag har planer på att skaffa en gargoyle gecko, min fråga är: hur brukar utbudet av gargoyle geckos vara på mässor, mer specifikt på malmö mässan?

Mvh Kirix

663
345
Johnexotics:
Sist jag var där såg jag en säljare så det finns nog . Finns en lista på fb gruppen för Malmö mässa .med säljare kolla med en av dom 

1
0
FilipM:
Brukar alltid finnas på Malmömässans. Vill du vara helt säker så gå med i fb gruppen "MALMÖ TROPIKMÄSSA" och kolla igenom utställarlistan o kontakta t.ex snailexpress och andra utställare ifall de ska ha med sig. Om det inte redan står specifikt i lisan att de har med sig gargoyle. Mvh 

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Eller kolla på säljes annonser här och träffas på mässan, så har jag fått många av mina djur,
Jessica85 sålde Gargoylegecko 2022 så kolla om hon fortfarande håller på.

58
16
09an:
Jo jag har sett den där listan och har enbart skummat igenom men oftast så står det bara att h_n kommer ta med sig gecko ödlor/föder upp gecko ödlor och då äre ju lite svårt att veta vad som menas med det, men jag ska kolla närmare på det hela:)

39
40
FreakyGeckos:
09an skrev:
Hej alla här på terrariedjur!

Jag har planer på att skaffa en gargoyle gecko, min fråga är: hur brukar utbudet av gargoyle geckos vara på mässor, mer specifikt på malmö mässan?

Mvh Kirix

Vi kommer ha med gargoyle på mässan :)

58
16
09an:
Hehe.. vid närmare eftertanke så är det inte 100% att det är en gargoyle som gäller... Så ny fråga, anser ni att det är oansvarigt att komma till en reptil mässa för att köpa en ödla men utan att vara helt säker på vad för ödla..

Jag menar då inte att det kan bli allt från en leguan till en leopard gecko men jag tänker mer på olika arter som lever i liknande eller samma klimat och miljö. 

För en ide jag har är att läsa på om några olika arter som lever i liknande eller samma klimat/miljö och ha ett terrarium redo men komma till mässan och väl där bästämma mig utifrån utbud osv...

Eller är det oseriöst eller oansvarigt?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
09an skrev:
Hehe.. vid närmare eftertanke så är det inte 100% att det är en gargoyle som gäller... Så ny fråga, anser ni att det är oansvarigt att komma till en reptil mässa för att köpa en ödla men utan att vara helt säker på vad för ödla..

Jag menar då inte att det kan bli allt från en leguan till en leopard gecko men jag tänker mer på olika arter som lever i liknande eller samma klimat och miljö. 

För en ide jag har är att läsa på om några olika arter som lever i liknande eller samma klimat/miljö och ha ett terrarium redo men komma till mässan och väl där bästämma mig utifrån utbud osv...

Eller är det oseriöst eller oansvarigt?

Oansvarigt kanske är lite att ta i, men med tanke på att du är ny till hobbyn hade jag definitivt avvaktat om du inte vet vad du vill ha innan mässan. Om du är alltför öppensinnad är det lätt att impulsköpshjärnan tar över när man går där, och sannolikheten är stor att man får med sig någonting som man kanske inte hade tänkt sig och som kanske egentligen inte passar så bra för en. Särskilt om man är ny så kan säljare låta väldigt övertygande när de säger att deras art är superenkel att sköta, inte har några nackdelar och att terrariet du förberett till art A definitivt skulle passa perfekt till art B också, men i vissa fall stämmer det inte riktigt, och det är trist att inse det när man kommer hem.

Om du t.ex. skulle ha riktat in dig på en medelstor Nya Kaledonien-gecko är det kanske inte hela världen om du inte bestämmt dig mellan t.ex. gargoyle och ögonfrans i förväg, eftersom deras skötsel är ganska snarlik, så länge du är påläst om båda arterna innan och har ett lämpligt terrarium redo, men jag skulle rekommendera att vara väl inriktad på några specifika arter med snarlig skötsel som du är påläst om i förväg i så fall, och att sätta upp det som en tydlig regel för dig själv att inte välja någon art som inte ingår bland dem. 

En sak jag har lärt mig: När det har varit dags för en ny pilgiftsgroda (min huvudinriktning) i samlingen har jag själv länge stått och velat mellan vilken art och lokalitet (färgvariant) som kommer vara snyggast och roligast, men när jag slutligen köpt mina grodor har jag alltid känt två saker:
1. Vilken fantastisk art, den hade jag inte velat vara utan!
2. De andra arterna som jag var intresserad av är fortfarande jädrigt snygga och jag skulle definitivt vilja ha dem i framtiden.

Någonstans har jag insett att jag förmodligen hade tänkt exakt likadant även om jag valde den andra arten. Jag säger absolut inte att du ska bestämma dig hastigt för att det inte spelar någon roll vilken du tar, men det är inte heller ett avgörande ödesval. Så länge det är en art du fixar att ta hand om och har ett intresse för kommer du känna att du valt rätt i efterhand.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild