Nybörjare önskar råd om ögonfransgecko.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
LolloGreen:
Hej! Vi tänkte utöka familjen med en fransgecko när tiden känns rätt och vi har läst på tillräckligt mycket, vi är helt nybörjare när det kommer till reptiler och önskar därför "bra att veta innan-info". Vi vet dom lite basic grejerna så som storlek på terrarie, fuktning 2-3 ggr/dag eller efter behov, vad ge resp inte ge till mat, har även läst infon ang just fransgecko på den här sidan. Jag har ändå lite frågor, tex bör man ha någon sorts ljuskälla? Vet att svaret kanske generellt är nej men har förstått att många ändå använder? Vilka isf? Bör man köpa en ödla i Zooaffär eller är privat uppfödare att föredra? Kan man isf få tips härifrån om bra uppfödare? Bör man köpa en juventil för att "tämja" dom från början och liksom växa med dom eller är en äldre ödla bättre när man är nybörjare? Är regnsystem bra att köpa på en gång eller sprayar ni med fransar era terrarium istället av någon anledning? Jag är tacksam för all input. ???? Mvh Louise 

5104
3879
Tropfrog:
Alla reptiler skall ha ljus på timer för att simulera dag och natt. Däremot så måste ögonfransgecko inte ha  UV-b även om det ändå kan vara bra att ha.

Om du har turen att bo i närheten av en av Sveriges tre seriösa zoo butiker går det bra att handla därifrån. Annars tycker jag ni skall köpa av uppfödare. Kolla efter djur här på köp och säljavdelningen eller ännu bättre, besök en mässa i din närhet.

Som du säkert redan har förstått så går det inte att tämja ödlor. Fördelen med att köpa unga är att du vet säkert hur gamla de är. Fördelen med att köpa vuxna är att de är något mindre känsliga.

Regnsystem är väl bra att ha, men inte nödvändigt.

Mvh
Magnus 

58
16
09an:
Sorry att jag ställer en frågai nån annans tråd men vilka tre djuraffärer är det som du anser är seriösa?
Tropfrog skrev:


Om du har turen att bo i närheten av en av Sveriges tre seriösa zoo butiker går det bra att handla därifrån.
 

5104
3879
Tropfrog:
09an skrev:
Sorry att jag ställer en frågai nån annans tråd men vilka tre djuraffärer är det som du anser är seriösa?


Tropiska rum i Genevad, herpes choise i Uppsala och cyberzoo i Trollhättan.

Det kan finnas någon till, men ingen jag hört rekommenderas eller varit i själv.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
eller ännu bättre, besök en mässa i din närhet.

Det är absolut intressant att gå på en mässa och alltid väldigt lärorikt, men för nybörjare som läser tråden vill jag ändå flika in att minst hälften (ren gissningssiffra, säkert mycket mer) av djuren där kommer från diverse grossister, storskaliga återförsäljare och företag som du antagligen inte räknar bland de seriösa :) Det finns absolut många seriösa privatuppfödare på mässorna också, och eftersom ögonfransgeckor är så vanliga bör TS definitivt hitta några, men de stora säljarna med mängder av djur som packas med på mässa efter mässa är inga som jag personligen känner mig sugen på att stötta.

5104
3879
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Det är absolut intressant att gå på en mässa och alltid väldigt lärorikt, men för nybörjare som läser tråden vill jag ändå flika in att minst hälften (ren gissningssiffra, säkert mycket mer) av djuren där kommer från diverse grossister, storskaliga återförsäljare och företag som du antagligen inte räknar bland de seriösa :) Det finns absolut många seriösa privatuppfödare på mässorna också, och eftersom ögonfransgeckor är så vanliga bör TS definitivt hitta några, men de stora säljarna med mängder av djur som packas med på mässa efter mässa är inga som jag personligen känner mig sugen på att stötta.



Bra input, jag håller helt med. Just ögonfransgecko brukar det finnas många privata säljare av på de mässor jag besökt. Har dock inte besökt alla :)

Mvh
Magnus 

2
0
LolloGreen:
Tack för eran hjälp! Vi var till Uppsala förra veckan och kikade på deras utbud, fantastisk butik med, till synes, fina djur.

Det finns en son här i familjen, 8 år och helt frälst i alla djur men är dock pälsdjurallergiker, så han har själv letat reda på info om fransgecko och springer efter mig vart jag än går och lär ut och pekar på bilder. Han är införstådd med att en ödla inte är något djur man "gosar" med, men min fråga är hur mycket man hanterar dom? Hur ofta är det rimligt att hålla i dom utan att dom blir stressade? Det är såklart en fråga helt beroende på individen, men eftersom vi inte har någon erfarenhet sen tidigare, så hur vet man om en ödla är stressad? 

14
10
Karma_nn:
LolloGreen skrev:

Han är införstådd med att en ödla inte är något djur man "gosar" med, men min fråga är hur mycket man hanterar dom? Hur ofta är det rimligt att hålla i dom utan att dom blir stressade? Det är såklart en fråga helt beroende på individen, men eftersom vi inte har någon erfarenhet sen tidigare, så hur vet man om en ödla är stressad? 


Hej, det kan bero lite. Du får tänka på att ödlan kommer att bli stressad av hantering till viss del även om den är van, vissa individer mer än andra. Första tipset är efter du tar hem ödlan: Låt bli att hantera den de första 1-2 veckorna och låt den bli van med sitt nya hem. Det är inte ovanlig för ödlan att inte äta på ett tag pga stress av flytten, så det är extra viktigt att den får tid att känna sig bekväm i sitt nya hem.

När ni börjar hantera geckon rekommenderar jag max 5 minuter varannan dag (en dag med återhämtning för ödlan immellan), och när ni känner att ödlan verkar mindre stressad med hantering kan ni långsamt öka den tiden upp til 15 minuter, men mer än det skulle jag nog inte göra. Sitt gärna ner eller ha något mjukt runtom er på golvet ifall den kör ett hopp så att den inte gör illa sig på hårda golv.

En stressad/rädd ödla kan vara hoppig eller catatonic (frusen), du kan ofta se om de hyperventilerar från hur deras hals och kropp rör sig. Om du ser att deras överkropp/där lungorna sitter drar ihop sig ofta och halsen rör sig riktigt snabbt så är det en väldigt stressad ödla. (Vet inte om det är förståeligt med förklaringen men jag tror att du kommer kunna se vad jag menar om ni har en rädd ödla.)

En viktig sak också är att aldrig greppa/hålla fast ödlan om ni kan undvika det. När någon ska hålla mina ödlor brukar jag säga att de ska bara vara en gren eller ett träd, inte något som håller i.

Och en sista grej, vet inte om ni redan köpt eller inte men om ni inte har det redan, se till att ni köper en hygrometer för att ha hälsosamma fuktighets-värden. :)

352
269
Animallover_1984:
LolloGreen skrev:
Tack för eran hjälp! Vi var till Uppsala förra veckan och kikade på deras utbud, fantastisk butik med, till synes, fina djur.

Det finns en son här i familjen, 8 år och helt frälst i alla djur men är dock pälsdjurallergiker, så han har själv letat reda på info om fransgecko och springer efter mig vart jag än går och lär ut och pekar på bilder. Han är införstådd med att en ödla inte är något djur man "gosar" med, men min fråga är hur mycket man hanterar dom? Hur ofta är det rimligt att hålla i dom utan att dom blir stressade? Det är såklart en fråga helt beroende på individen, men eftersom vi inte har någon erfarenhet sen tidigare, så hur vet man om en ödla är stressad? 


Min personliga åsikt kring reptiler är att man bör tänka på de som akvariefiskar dvs. att de är djur för att titta på och inte något man ska pilla på/hantera (mer än vad som kan vara nödvändigt, hälsokoll eller om man måste tömma terrariet av någon anledning osv.). Reptiler trivs bäst om de får vara kvar i sitt terrarium där miljön är anpassad för arten i fråga och där den får vara i fred. 

Visst jag kan hantera min ögonfransgecko om jag måste, men hon är inte precis jätteförtjust i det, dock blir hon mindre stressad av det än min leopardgecko som får fullständig panik om man måste flytta henne eller så. Jag anser dock alldeles oavsett hur stressad eller inte en reptil verkar utåt, så är det bäst att låta den vara (inte säkert att stressen syns utåt, de är bra på att låstsas må bra). 

För ett barn (och även vuxna som inte är införstådda med det) så kan en reptil dessvärre vara ett tråkigt djur just för att de är "se men inte röra" djur, så fundera en gång till innan ni skaffar någon. Det är ju dessutom långlivade djur så det gäller att ni är införstådda med vad det innebär och att ni som föräldrar tar ansvar för att ödlan blir ordentligt skött oavsett om sonen i fråga tappar intresset. Ser tyvärr alldeles för många annonser (och har även tagit hand om sådan djur) där intresset svalnar snabbt och djuret får lida för det. 

För att svara på övriga frågor: Ja, de bör ha ljus för dygnsrytm osv. Min lilla tös gillar dessutom att sitta under sin lampa och mysa också (den avger lite värme). Vilken exakt sort som är bäst känner jag inte riktigt att jag kan svara på. Jag slår alltid (när möjlighet finns) ett slag för omplacering, det finns massor med djur som behöver nya hem och det gäller även ögonfransgeckos och det behöver absolut inte betyda att det är "något fel" eller att de är gamla, ofta beror det på att folk tröttnat (som sagt) eller av andra skäl inte kan ha kvar djuret. Jag skulle nog säga att en vuxen kan vara att föredra då de förhoppningsvis är mindre känsliga för eventuella misstag i skötseln osv. än ett ungt djur. Jag sprayar mitt terrearie bara, har inte så där jättemånga funkkrävande djur och känner inte att det är ett problem att spraya deras terrarium någon-några gånger/dag, men det beror ju på vad man känner själv/hur det fungerar med ens livspussel osv. Regnsystem fungerar säkert toppen (aldrig haft själv men gissar det) men det är inte absolut nödvändigt, så länge man ser till att hålla luftfuktigheten på en bra nivå (rengsystem kostar ju en del också och jag har inte kännt att det är värt det för mig personligen, kanske skulle tänka annorlunda med ex. pilgiftsgrodor eller nåt, men det beror ju som sagt på om man kan hålla luftfuktigheten där den bör vara). 

124
17
Vincentc:
Innan du köper ödlor. behöver terrarium, bottenmaterial, varm mattan, temperaturkontroll, inredning (kork), vattenkana med spray. Gecko diet, kalcium (med d3 eller utan alla har olika ordspråk ) vitaminer och flytande elektrolyt(inte måste) 

 
Om du vill har rengsystem, behöver du köpa till osmos vatten filter helst RO.

 hålla fast Varm mattan på baksidan om du har terrarium bakgrund. Temperaturen kontroll är den viktigaste, 25-28 var bäst temperatur.  Om din bostad i sommaren rums temperatur över 30 grader då behöver fläkt eller luftkonditioneringen kyla ner.

Helst uvb lampor med låg ljus. 

Rör inte vid gecko när de ömsning, kolla efter  4/5 dagar om finns kvar i kroppen eller inte( tår, svans, huvud).   om finns Lägg den i en liten ventilerad låda,   vatten(kan tillägga flytande elektrolyt) med samma kroppstemperatur över tårna i tio minuter och använd sedan pincett.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild