Hierodula membrancea hane, Lämplig för avel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
Bonsyrsor_najs:
Hej, jag har haft min hierodula membrancea hane sedan november 2022, han är frisk och ungefär 9-10cm. Fina vingar och fullvuxen. Det jag undrar är om han är lämplig för avel?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Bonsyrsor_najs skrev:
Hej, jag har haft min hierodula membrancea hane sedan november 2022, han är frisk och ungefär 9-10cm. Fina vingar och fullvuxen. Det jag undrar är om han är lämplig för avel?

Nu ser jag förstås inte antalet segment på bakkroppen ordentligt, men min instinskt skriker att det där är en hona. Hanarna jag haft har aldrig haft så tjock och bred bakkropp, de har snarare varit långa, smala och jämntjocka.

För att vara redo ska de ha gjort sista ömset (vilket din har, eftersom den har vingar) och så ska det ha gått något visst antal veckor. Har för mig att det var typ 2 veckor för hanar och 4 för honor, men jag minns inte säkert. Tror knappast att det händer något magiskt efter exakt 2 respektive 4 veckor, men poängen är nog att de inte ska vara nyömsade. Din är förmodligen avelsklar, såvida den inte är alltför nyömsad.

7
2
Bonsyrsor_najs:
Han fick mat idag och är därför tjock, han har 6 st segment. Har en till fråga eller två. Märkte precis detta på honom, vad är det?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Bonsyrsor_najs skrev:
Han fick mat idag och är därför tjock, han har 6 st segment. Har en till fråga eller två. Märkte precis detta på honom, vad är det?

Det är honor som har 6 segment och hanar som har 8 (eller honor 5 och hanar 7 beroende på hur man räknar) för H. membranacea, så det är en hona :) Kroppsformen gör det även ännu tydligare på den andra bilden du delat; som vuxna har hanar aldrig bred och tjock bakkropp utan de är smala, slanka och rentav svåra att övermata. Din, och andra adulta honor, är helt enkelt mycket "biffigare" i jämförelse och får in mycket mer massa på samma (eller rentav kortare) kroppslängd. Jag har svårt att säga hur jag drar gränsen eftersom jag inte inte kan fixa några tydliga bildbevis, men det är väldigt tydligt för mig i det här fallet då jag haft många Hierodulor och liknande bönsyrsor och även avlat flera arter själv.

Jag har faktiskt ingen aning om vad det märket du pekat ut är för något, men jag ser inget skäl att tro att ett sånt litet skönhetsfel skulle betyda att hon är sjuk på något vis, så jag hade nog faktiskt inte oroat mig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild