Ägg igen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
RayHenriksen:
Hej, jag har en majsorm som jag haft i typ 6-7 år. En hona. Hon la ägg för drygt 1- 1 ½ månad sen, det var första gången hon la ägg.  Men igår hittade jag ett nytt ägg och hon vägrar äta igen som hon gjorde sist hon la ägg. Är det inte förtidigt för henne att lägga nya ägg? (Obefruktade då hon är ensam)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Ibland kan ägg fastna i honan, vågar såklart inte säga att så är fallet hemma hos dig. Men ägg som fastnar kan komma ut på egen hand vid senare tillfälle, i bästa fall. I värre fall kan man mekaniskt plocka ut ägget ur ormen då ett ägg som ruttnar inuti honan är farligt. Kan även vara äggstockning vid svåra fall, säkert inget du behöver oroa dig över eller ens fundera på. Men det händer.. 

Många reptiler vill inte äta tiden runt äggläggning så det är helt normalt. 

Hon kanske får för mycket mat och lägger energie på att skapa ägg? Bara en teori som inte behöver stämma. 

Du frågar om det inte är för tidigt för henne att lägga ägg. För tidigt för vad? Årstiden? Eller tiden från förra äggen? Nu har hon ju bevisligen lagt fler ägg så det var inte för tidigt enligt ormen : ) 

229
224
Formula76:
De kan väl lägga flera kullar under säsongen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild