Kvalster i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
TovaViklundt:

Hejsan, hos min ena ögonfransgecko har jag upptäckt små svarta prickar som springer runt i terrariet och jag misstänker att det är kvalster.
Jag har tidigare haft det i en av mina gråsuggor kolonier men då har gråsuggorna (tror jag) ätit upp dom.
Jag ska fixa ett lite mindre terrarium till han så länge så jag kan städa, då undrar jag om det är något speciellt man behöver använda för att ta bort dom eller räcker det bara att byta jord och skölja av alla grenar och växter??
Jag har bara hoppstjärtar i hans terrarium just nu och kvalsterna är ungefär samma storlek fast svarta och inte hoppar. 

Mvh Tova


85
55
lepida:
Lägg gärna upp en bild på det.

10
2
TovaViklundt:

Dom är så små och hittar ingen bra bild på internet. 

Jag har städat hela terrariumet nu så jag hoppas dom är borta.

Tack ändå


23
33
FannyGoldfish:
Utan bild är det svårt att säga, men om du har samma små kryp hos gråsuggorna så skulle jag gissa på soil mites. Helt ofarliga i så fall, bara irriterande. För att bli av med dem tillsätt massvis med hoppstjärtar, dem utkonkurrerar soilmites så småningom.

5100
3876
Tropfrog:
Jordkvalster dyker upp överallt miljön tillåter det. De är absolut inte farliga för ödlan. Om förutsättningarna ändras, läs maten tar slut, så minskar de i mängd och dör ut så småningom.

Att riva ut och städa hela terrariet tar ju förstås bort dem för nu. Men om nytt bottensubstrat är samma som det gamla sant temperatur och luftfuktighet är oförändrat så kommer de nog tillbaka.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild