Snart nyinflyttad Jemenkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

270
80
Mjos:

Hej alla erfarna kameleontägare!

Min son fick en Jemenkameleont av mig när han fyllde 15 och jag inser att jag kommer få ta ganska stort ansvar också. Tyvärr dog den redan efter ett dygn, troligen av flyttstress. Den satt mest och blundade och varken åt eller drack. 
Jag ger det ETT försök till men är LIVRÄDD för att ha ihjäl ett djur till :S     Sorgen var stor här hemma :'(

Vad är det viktigaste att tänka på förutom att temperaturen och fuktigheten ska vara bra?
Lugnt och stilla läge, vet jag också.
Hur länge klarar de sig utan att äta och dricka? När ska man ta till åtgärder om detta skulle ske?
Och vilka åtgärder isf?

Jag kanske skulle minska ner på terrariet? Just nu 47x47X120 kanske för stort för en bebis trots mycket växtlighet i det?

Finns det någon annan bra sida man kan läsa mer om Jemen?

Det är ju svårt att skaffa själva erfarenheten om man aldrig haft detta djur men försöker iaf fråga mycket och läsa på. Till helgen kommer den troligen flytta in med skräckblandad förtjusning :S



4
0
TobbeF:

Kolla in 

www.djurklinikenroslagstull.se/category/artiklar-om-reptiler/skotsel-av-jemenkameleont


270
80
Mjos:

Tackar! Läst igenom och verkar som jag inte missat något där i alla fall :)

Det står ju mycket om minimimått men kan man ha för stort? Naturen är ju visserligen inte för stor men tillgången till mat ser ju annorlunda ut och det kanske blir svårt att hitta maten för en liten en i ett stort terrarium?

Såg att det var någon som utfodrade med vandrande pinnar. Är det bra mat? Är ju hur lätt som helst att föda upp de!! Hade själv pinnar som 10-åring. Mamma drömde mardrömmar om att de rymde :D


47
0
svilenius:

Har själv tänkt att skaffa mig en jemenkameleont, blev tipsad om denna  sida :)

www.reptisite.se/images/bilder/Faktablad/Jonas/calyptratus%20.pdf


270
80
Mjos:

Ok ska kolla :)
Tack för tipset!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild