Storlek för 4 eller 5 achantia fulica

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
2
Lilium:
Vad ska man ha som storlek för 4 eller 5 achantia fulica? 3 av dem e små fortfarande sen vet jag inte hur många lite äldre jag tar, antingen 1 eller 2 som är födda 09 år 22. Vad tror ni blir en bra storlek? Gärna något billigt. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Storlek på vad? Lite otydlig fråga : ) 

Men om jag gissar att du menar utrymmet på deras boende så finns många billiga plastlådor med lock för en billig slant. Jag skulle gått på så stor låda du får plats med. Finns lådor i alla möjliga storlekar, enkla att fixa ventilation på också. 

42
2
Lilium:
Bur :) 

Jag funderar på att ha de i en 65l samla tills dem små växt till sig litegrann, funkar det? Sen blir det väl en 130l samla om ni tror att det skulle kunna fungera (?) 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Lilium skrev:
Bur :) 

Jag funderar på att ha de i en 65l samla tills dem små växt till sig litegrann, funkar det? Sen blir det väl en 130l samla om ni tror att det skulle kunna fungera (?) 


Det funkar alldeles utmärkt. Du kan ju även köra den större lådan direkt så slipper du köpa ny om ett tag. Det är väl en smaksak men jag brukar stoppa djuren i fullstora "terrarium" direkt och slippa uppgradera och byta boende under uppväxten. En del tycker om mindre utrymmen till mindre djur för dom säger att dom har mer koll då. Finns fördelar och nackdelar med det mesta : ) 

42
2
Lilium:
Vad bra! Har ni något tips på växter till snäckor ochså? Funkar palettblad? Svärmors tunga? 

Tack för svar! 

5102
3878
Tropfrog:
Hmm. Finns det snäckor som inte äter växter? Eller du kanske menade som foder och inte inredning?

Mvh
Magnus 

36
5
Haanila:
Lilium skrev:
Vad bra! Har ni något tips på växter till snäckor ochså? Funkar palettblad? Svärmors tunga? 

Tack för svar! 


Det är väldigt  noga med vilka växter du ställer in till snäckor. Tyvärr så käkar de det mesta utan att förstå vad som är farligt för dem ^_^' 

Palettblad, Fredskalla och Hibiskus är växter som blir stora och fina i terrariet, och som de både kan klättra i och äta  :3 

32
11
Papriika:
Ser att tråden är gammal nu men skriver ändå ifall fler undrar vilken storlek man bör ha på boendet till en landsnäcka.

Ett riktmärke som alla innom snäckvärlden rekommenderar är 3 L per 1 cm skal per snäcka som minsta mått på utrymne. Så en snäcka med en skallängd på 17 cm bör ha minst 51 L. Två snäckor på 17 cm bör ha minst 102 L. 

Lissachatina fulica ska kunna bli upp till 20 cm i skalet men det är ovanligt i sverige pga oseriös och okunnig avel så de blir sällan större än ca 10 cm.
Så 5 st snäckor med en skalstorlek på 10 cm vardera bör ha ett boende på minst 150 L. Tänk även på att inte ha för hög takhöjd då de kan krossa skalet på varandra om de faller från taket. 

13
1
wubbadubba:
Lilium skrev:
Vad ska man ha som storlek för 4 eller 5 achantia fulica? 3 av dem e små fortfarande sen vet jag inte hur många lite äldre jag tar, antingen 1 eller 2 som är födda 09 år 22. Vad tror ni blir en bra storlek? Gärna något billigt. 

när jag skulle köpa mina sniglar använde jag www.petsnails.co.uk/snail-calc.php för att räkna ut hur många sniglar jag fick plats med i mitt terrarium rekomenderar den sidan dom har massa olika arter av sniglar man kan räkna ut för också!

5102
3878
Tropfrog:
Jag tror du menar snäckor och inte sniglar??

Normalt har jag väldigt stort överseende med att folk inte vet skillnaden. Men har man snäckor som husdjur så kan man ju förväntas veta.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild