Tips på levande växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Moony_co:
Hej! Planerar att skaffa min första orm om runt 1år. Har börjat planera terrarium, viktiga tillbehör etc, samt börjat samla info om arten. 

Till frågan, skulle vilja ha levande växter i terrariet, ormen i fråga jag kommer ha är västlig trynsnok, så alltså inte så hög luftuktighet och sandblandad jord. 

Vill ha en blandning av olika växter; hängväxter, stora, mindre och väldigt gärna någon liten buske/buskartad växt - gärna som efterliknar växter från dess naturliga habitat i nordamerika. 

Tar även gärna emot allmäna tips gällande just västlig trynsnok, tack på förhand :) 

5102
3878
Tropfrog:
Det går förstås att söka upp vilka växter som växer i deras naturliga habitat. Jag är ganska så säker på jucca och agave. Båda vanliga prydnadsväxter och båda alldeles för stora för terrarium. Många aloe liknar agave utan att bli så stora. Passar dessutom bättre i den miljön man normalt sett håller trynsnok i.

Vedartade växter är lite mer kräsna kring miljön. Medans snoken klarar sig alldeles utmärkt utan vintervila finns det mycket få vedartade växter som gör det. Av den anledningen inte särskilt vanliga växter här. Vi har för kallt ute och för varmt inne. Så här rekommenderar jag att nöja sig med död ved som får symbolisera träd i deras naturliga habitat. Om du tvunget vill testa levande ändå så tror jag det mesta passande vedartade växter i habitatet är Akasia. Finns nog en och annan som säljer frö.

Hängväxter känns inte överhuvudtaget som något som finns i habitatet. Men om du ändå vill ha någon så tror jag att apsvans  Sedum morganianum passar bäst.

I habitatet finns säkert massor av opuntia kaktusar. De funkar ju bra i terrarium.

Jag har förstått det som att arten gillar att gräva ner sig. Kan vara ett problem med växter. Dessutom så tror jag att det blir viktigt att hålla igen med antalet växter så att grävbara ytor utgör mestadelen av terrariet.  

Mvh
Magnus 

7
0
Moony_co:
Tropfrog skrev:
Det går förstås att söka upp vilka växter som växer i deras naturliga habitat. Jag är ganska så säker på jucca och agave. Båda vanliga prydnadsväxter och båda alldeles för stora för terrarium. Många aloe liknar agave utan att bli så stora. Passar dessutom bättre i den miljön man normalt sett håller trynsnok i.

Vedartade växter är lite mer kräsna kring miljön. Medans snoken klarar sig alldeles utmärkt utan vintervila finns det mycket få vedartade växter som gör det. Av den anledningen inte särskilt vanliga växter här. Vi har för kallt ute och för varmt inne. Så här rekommenderar jag att nöja sig med död ved som får symbolisera träd i deras naturliga habitat. Om du tvunget vill testa levande ändå så tror jag det mesta passande vedartade växter i habitatet är Akasia. Finns nog en och annan som säljer frö.

Hängväxter känns inte överhuvudtaget som något som finns i habitatet. Men om du ändå vill ha någon så tror jag att apsvans  Sedum morganianum passar bäst.

I habitatet finns säkert massor av opuntia kaktusar. De funkar ju bra i terrarium.

Jag har förstått det som att arten gillar att gräva ner sig. Kan vara ett problem med växter. Dessutom så tror jag att det blir viktigt att hålla igen med antalet växter så att grävbara ytor utgör mestadelen av terrariet.  

Mvh
Magnus 



Ja, aloe vera är en växt jag är inne på, liksom svärmorstunga när det kommer till suculenter. Död ved är ju en bra ide, blir även lite klättermöjlgheter och gömställen där, snyggt dessutom. Får kolla upp akasia lite mer också.

Hängväxterna är tänkt mest som dekor längs vägarna och möjligheter för ormen at gömma sig bakom, apsvans såg häftig ut så den ska jag absolut testa. 

Hur är det med kaktusar och deras piggar, kan det inte skada ormen? för i övrigt är det ju väldigt fint med kaktusar, vet inte rikigt vad som utmärker opunita kaktusar dock, om just dem saknar piggar?

Japp, trynsnoken gillar att gräva så funderar på om det kan funka om man sätter dem i krukor för att skydda rötterna. 

Gällande öppna och grävbara ytor så har jag tänkt köra på fullt ut: 150(L)x60(B)x100(H) - höjden för att skapa just kunna ha ett djupt bottensubstrat på vissa ställen med up emot 40cm djup. Så kan få in en del växter utan att grävmöjligheter och rörelsefrihet inte begränsas. 

Tack för svar! :)

5102
3878
Tropfrog:
Opuntia har inte taggar på samma sätt som många andra kaktusar. Deras "taggar" är mer som hårstrå med hullingar på och släpper väldigt lätt vid beröring. Glochider kallas det för. Vidriga grejor för mäniskor, de sitter kvar tills kroppen själv har stött bort dem. Två veckor av konstant smärta. Jag kan inte svara på skaderisk för trynsnok. Men kan bara konstatera att de samexisterar i naturen. Kan tänka mig att de tunna glochiderna har svårt att  penetrera ormens hud.

Det finns massor av sylvassa växter I ormens naturliga utbredningsområde. Agave och jucca har redan nämnts. Berberis är en annan. Riktigt jäkla vassa taggar. Skulle ormen ha svårt att hantera det så skulle de nog vara utdöda.

Men jag kan mer om växter än trynsnokar.

Mvh
Magnus 

5102
3878
Tropfrog:
Jag googlade efter habitat för trynsnok. Hittade att de finns i Sierra Vista. Här finns en lista på växter där:

cals.arizona.edu/cochise/mg/plant-list

Men som nämnts innan. Växter är mer petiga med miljön än ormar är. Många av dessa kommer inte att överleva på sikt i den stabila miljön som man ofta håller djuren i. Därför är sydafrikanska succulenter att föredra, såsom tex aloe, euphorbia och crassula. 

Mvh
Magnus 

7
0
Moony_co:
Tropfrog skrev:
Opuntia har inte taggar på samma sätt som många andra kaktusar. Deras "taggar" är mer som hårstrå med hullingar på och släpper väldigt lätt vid beröring. Glochider kallas det för. Vidriga grejor för mäniskor, de sitter kvar tills kroppen själv har stött bort dem. Två veckor av konstant smärta. Jag kan inte svara på skaderisk för trynsnok. Men kan bara konstatera att de samexisterar i naturen. Kan tänka mig att de tunna glochiderna har svårt att  penetrera ormens hud.

Det finns massor av sylvassa växter I ormens naturliga utbredningsområde. Agave och jucca har redan nämnts. Berberis är en annan. Riktigt jäkla vassa taggar. Skulle ormen ha svårt att hantera det så skulle de nog vara utdöda.

Men jag kan mer om växter än trynsnokar.

Mvh
Magnus 



Är nogg en liten hönsmamma inom mig som oror sig i onödan, kan ju alltid hitta en plastkaktus att sätta in för känsla om inget annat. I naturen kan de ju lättare undvika växter med taggar än i ett terrarium tänker jag mest, men funkar säkert, kolla bara på giraffer som äter växter med redigt långa tagar, djuren är tåligar eän oss ibland, haha. 

Jo, kan själv inte så mycket om växter, men försöker lära mig mer; intressant och vackra är dem minst sagt. Hade tänkt prova på ampellilja, nån ormbunk (även om de generellt kräver med vatten), gullranka (läst att de kan vara rätt härdiga även med mindre fukt), skelletsköld och fiolfikus. Men blir nogg även en trip till ikea för lite plastväxter som backup, hehe

7
0
Moony_co:
Tropfrog skrev:
Jag googlade efter habitat för trynsnok. Hittade att de finns i Sierra Vista. Här finns en lista på växter där:

cals.arizona.edu/cochise/mg/plant-list

Men som nämnts innan. Växter är mer petiga med miljön än ormar är. Många av dessa kommer inte att överleva på sikt i den stabila miljön som man ofta håller djuren i. Därför är sydafrikanska succulenter att föredra, såsom tex aloe, euphorbia och crassula. 

Mvh
Magnus 



Tack så jättemycket! Ska absolut kolla igenom listan, samt de sydafrikanska succulentera :)

5102
3878
Tropfrog:
Moony_co skrev:



Jo, kan själv inte så mycket om växter, men försöker lära mig mer; intressant och vackra är dem minst sagt. Hade tänkt prova på ampellilja, nån ormbunk (även om de generellt kräver med vatten), gullranka (läst att de kan vara rätt härdiga även med mindre fukt), skelletsköld och fiolfikus. Men blir nogg även en trip till ikea för lite plastväxter som backup, hehe


Nu startade denna tråden med att du ville ha tips på växter som liknar de i djurets naturliga habitat som är öken. Sen rabblar du upp en massa regnskogsväxter???

Det känns inte som någon bra idé. Om du ger växterna en bra miljö så vansköter du ormen eller vice versa. Självfallet skall djur från öken ha ökenväxter, sen att de kanske inte kommer från samma världsdel spelar inte lika stor roll.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild