Soldykare i terrarium farligt för orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
DeviDevv:
Hej! Jag har i det senaste fixat en personlig bakgrund till min ena majsorm som han kan klättra på. Den har liggat ute i garaget några dagar innan jag tog in den i terrariet. Nu hittar jag ett par röda små insekter i terrariet som jag tror kommit från bakgrunden. Letat på internet på vad det är och tror att det kan vara soldykare, är dem farliga för ormen? Och kan jag få bort dem på något vis? Uppskattar alla svar!

5104
3879
Tropfrog:
Från Anticimex hemsida:

Soldyrkarna livnär sig på sav från gräs och klöver, eller växter som maskros, lomme, jordgubbe och iris.

Låter inte som ett djur som skulle vara farligt för orm. Men framförallt inte som ett djur som skulle trivas i ett garage. Jag tror att artidentifikationen är fel. 

Mvh
Magnus 

3
0
DeviDevv:
Tack så mycket Magnus! Att artidentifiktiationen är fel kan det säkert vara. Jag har inte riktigt koll på sådana små insekter men dem liknade dem jag hittade i terrariet. Finns det några insekter eller likande i Sverige som är farligt för våra reptiler? Kollade igenom något andra forum som nämnde det.

5104
3879
Tropfrog:
Jag tror inte att det är insekter du fått in, utan snarare kvalster som är spindeldjur. Det finns ormkvalster i svensk natur också. Men de är tight förknippade med just ormar som är deras födokälla. Har du inga ormar i garaget så har du sannolikt inget där som är skadligt för just ormar.

Sannolikt har du fått in något kvalster som livnär sig på något som finns i garaget, damm eller möjligtvis spannmålsprodukter. Jag skulle avlägsna deras födokälla i garaget. Många kvalster kan skapa allergi hos människor. Det är en större risk än att ormen skulle få problem.

Mvh
Magnus 

3
0
DeviDevv:
Tropfrog skrev:
Jag tror inte att det är insekter du fått in, utan snarare kvalster som är spindeldjur. Det finns ormkvalster i svensk natur också. Men de är tight förknippade med just ormar som är deras födokälla. Har du inga ormar i garaget så har du sannolikt inget där som är skadligt för just ormar.

Sannolikt har du fått in något kvalster som livnär sig på något som finns i garaget, damm eller möjligtvis spannmålsprodukter. Jag skulle avlägsna deras födokälla i garaget. Många kvalster kan skapa allergi hos människor. Det är en större risk än att ormen skulle få problem.

Mvh
Magnus 

Tusen tack för infon! Skönt att inte behöva oroa sig för det då, har knappt haft ormar i ett år så är ju fortfarande så ny till reptilhobbyn. Igen tack Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild