Jemenkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
0
svilenius:

Hej, jag funderar starkt på att skaffa en jemenkameleont. 

Men jag tänkte fråga er som kanske har en, hur de är i humöret? 


508
304
Jonas77:

Jag vet inte exakt hur du menar med frågan, oftast menar folk vid hantering när de frågar så. Vid hantering är de skygga och "kryptiska" som små, försöker mest svaja och vara osynliga. Som vuxna är de extremt defensiva och vanligast är att de fräser och gör utfall.

 


47
0
svilenius:

Ja, det var så jag menade. 

Förlåt kanske uttryckte mig lite dåligt. 

Jag vet ju att man inte ska hantera reptiler speciellt mycket, men nångång måste man, och det jag undrar är väl bara hur man hanterar kameleonter på bästa sätt, tex vid rengöring av terrarium. 


508
304
Jonas77:

Bäst är att göra det snabbt och minimera stressen.

Man lär sig snart att "mota" den upp på ena handen genom att göra den uppmärksammad på den andra handen t.ex. Man kan även locka ut dem med mat i ett glas eller så.

Vissa argumenterar för att handskas med dem ofta, så de inte blir så stressade när man väl måste hantera dem: Jag hävdar att det är helt galet. Som att sticka sin katt med nålar dagligen så den inte ska tycka att det är jobbigt när vi går till veterinären...

Jag tror inte på handvänjning över lag, det är du som människa som blir bättre på det, inte djuret som vänjer sig.


47
0
svilenius:

Okej, tack så jätte mycket för svar! 

Jag är inte van vid defensiva djur överhuvudtaget, så lär ju tänka på det lite. 


508
304
Jonas77:

Det brukar gå bra, skaffa den när den är ganska liten så växer ni tillsammans så att säga. Du kommer ju att hantera den vid behov under uppväxten, så du vänjer dig (och lär dig) successivt.

Väldigt givande djur att ha att göra med, speciellt visuellt. Svårast har jag nog tyckt att maten är, att ha bra tillgång till bra foder, och gutloading.

Så finns det ju alltid folk att fråga om du behöver hjälp ;)


47
0
svilenius:

Jag är väldigt sugen måste jag säga, himla vackra djur. 

De ska ha en ganska varierad kost va? 


508
304
Jonas77:

Variation är absolut bra, men inte livsnödvändigt. Det går ypperligt att ha syrsor som huvudkost, med olika andra insekter och larver som variation då och då.

Ett sätt att "neutralisera" variationsbehovet är ju att se till att ha riktigt bra gutload. Det spelar ingen större roll hur mycket du varierar insekter om alla gått på havregryn och morötter...

Det går även att håva insekter ute, det brukar uppskattas. Har man möjlighet så är ju en utebur på sommaren det bästa, gärna med typ hönsnät på någon sida så insekter kan ta sig in också.


508
304
Jonas77:

Du kan läsa en artikel om calyptratus här, www.reptisite.se/images/bilder/Faktablad/Jonas/calyptratus%20.pdf


47
0
svilenius:

Syrsor hade jag ändå tänkt att beställa så :) Jag får helt enkelt försöka vänja mig, jag är livrädd för insekter och tycker de är jätte jobbigt att mata mina ödlor med dem haha. 

Tyvärr så bor jag i lägenhet, så utomhusbur blir lite svårt :( 

Tycker du att jemenkameleont är bra att börja med?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild