Substrat Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
TovaViklundt:
Hejsan.

Jag vill göra bioaktift till min lilla leopardgecko men det är ju känt att dom "äter" olika substrat. Jag vill super gärna göra en blandning med 70% Topsoil och 30% play sand som är ganska  känt tex i USA. Det är så sjukt svårt att hitta Topsoil här i Sverige men jag tror jag har hittat en nu men är inte så säker. Bilden kommer lite längre när på vad ingredienserna är i den jorden. Jag undrar om den är säker för reptiler och om den är organisk, då jag inte vill ha några konstiga kemikalier i jorden.

5116
3883
Tropfrog:
Organic på engelska betyder ekologisk på svenska. Så jag antar att det är ekologisk jord du bör leta efter. Produkten du hittat innehåller konstgödsel och är därmed inte ekologisk.

Mvh
Magnus 

10
2
TovaViklundt:
Jaha okej. Vart kan man köpa någon säker jord då? Kollar lite överallt men hittar inget riktigt. Har du någon bra sida kanske?

5116
3883
Tropfrog:
Jag tror inte att varken små mängder konstgödsel eller väl komposterad naturgödsel är osäkert för några reptiler. Om det hade varit det hade nog de flesta reptiler varit utrotade nu. Jag utgår ifrån att det finns jordbruk i leopardgeckons utbredningsområde också.

Den generella åsikten i Sverige är att ogödslad naturell torv är det bästa. Det finns i alla trädgårdsbutiker för en billig peng.

Mvh
Magnus 

10
2
TovaViklundt:
Okej tack! Vart kan man köpa ogödslad naturlig torv och vilket märke rekommenderar du?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild