Reeves skärrsköldpadda, foder, tempraturer, skötsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Beman12346:

Tja!

har blivit med 2 reeves sköldpaddor. Jag har haft dom förut för 15 år sedan och jag skulle nog tro att det har hänt en del vad gäller skötsel och foder sedan dess.
Det jag hittar på forumet och på skötselråd är väldigt allmänt och jag skulle vilja höra vad ni som har haft dessa djur har att säga om skötsel och foder.

Det jag vet är att dom skall ha mellan 22-28 grader, en solplats runt 30-35 grader. Honan ska ha sand hon kan lägga ägg i, dom ska ha fri tillgång till grönsaker, bli matade 2-3 gånger i veckan det dom äter under 10-15 minuter.

Men, jag har provat med rucola men det äter dom inte. Vilka andra grönsaker är ok att ge dom?
Jag har köpt pellets och de äts med iver, men torkade småfiskar äter dom inte.

Kan någon som har dessa och haft i flera år beskriva en vecka att ha reeves kärrsköldpaddor?

vilken/vilka foder? Olika grönsaker, mask, fisk osv.

Vattenbyten?

tempratur?

storlek på akvarium/boplats?

bottensubstrat?

allmäna tips som jag borde veta?

tack.



229
224
Formula76:
Där finns info under ''skötselråd''

Du kan prova maskrosblad. Men vill de inte ha, så vill de inte.
Jag kan säga att jag nog aldrig fått mina vattensköldpaddor till att äta grönt.
Förrutom dyra dammväxter ;-)

Skaldjur, fisk, muspinkies, prova kokt ägg. Varvat med bra pellets.

5099
3875
Tropfrog:
Utan att vara någon expert på arten så känns det som era problem med att få dem att äta grönt är samma som med de flesta allätare inklusive människobarn. Om de bara får en massa mat med högt energivärde så tenderar de att välja bort grönsakerna.

Det är sällan så att det allätare helst sätter i sig. Fett, snabba kolhydrater och proteiner är den bästa maten för dem. Prova att minska på dessa godsaker så kanske de rör grönsakerna? Det är inte sannolikt att dessa djur är så effektiva jägare att de kan livnära sig på energirik mat i naturen. Visst tar de säkert en fisk då och då, men mycket av deras naturliga föda är nog ändå växtbaserat. Högst sannolikt kommer de att leva längre och må bättre om deras föda i fångenskap också är till stor del växtbaserat.

Bara en tanke värt att tänka.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild