Smaragdträboa som andra orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Kevin123:
Hej,

Jag är ute efter lite åsikter va ni tror om det här. Jag har nämligen blivit fascinerad av rasen smaragdträboa (emerald tree boa) och kan se mig själv skaffa en sådan orm i framtiden. Dock så har jag läst på lite om dessa ormar och vad många säger så ska de vara mer "advancerade ormar" och även ibland något aggressiva ormar, för mer rutinerade ägare, värt att nämna är att jag har tidigare ägt en majsorm under 13 år, så erfarenhet finns utan tvekan - men kanske inte av någon mer advancerad/större ras

Så som en mer rutinerad ormägare, tror du/ni att en smaragdträboa kan vara en okej andra orm om man läser på och lär sig tillräckligt om alla detaljer som krävs, eller hade ni rekommenderat att skaffa något annat innan man tar hoppet till smaragdträboa? 

Rasen jag är intresserad av är Amazon basin (den lugnare varianten), givetvis svårare att få tag på och dyrare, men tänker att investeringen och tålamodet kan vara värd det. 

All visdom uppskattas! 

1228
464
leedragon:
Kevin123 skrev:
Hej,

Jag är ute efter lite åsikter va ni tror om det här. Jag har nämligen blivit fascinerad av rasen smaragdträboa (emerald tree boa) och kan se mig själv skaffa en sådan orm i framtiden. Dock så har jag läst på lite om dessa ormar och vad många säger så ska de vara mer "advancerade ormar" och även ibland något aggressiva ormar, för mer rutinerade ägare, värt att nämna är att jag har tidigare ägt en majsorm under 13 år, så erfarenhet finns utan tvekan - men kanske inte av någon mer advancerad/större ras

Så som en mer rutinerad ormägare, tror du/ni att en smaragdträboa kan vara en okej andra orm om man läser på och lär sig tillräckligt om alla detaljer som krävs, eller hade ni rekommenderat att skaffa något annat innan man tar hoppet till smaragdträboa? 

Rasen jag är intresserad av är Amazon basin (den lugnare varianten), givetvis svårare att få tag på och dyrare, men tänker att investeringen och tålamodet kan vara värd det. 

All visdom uppskattas! 


Jag hade skaffat allt som behövs till de, frågat de som håller på med dem, skaffat ormen och fråga igen de jag känner som har ormen för att hålla koll på allt är som det ska.

3
1
Kevin123:
Låter vettigt, kommer nog ta o köra på det. Gäller bara att skaffa allt långt i förväg, se till att alla parametrar är korrekt inställda och att man har kontroll på allt osv innan ormen kommer. Sen äre bara att försöka hitta en seriös uppfödare (som bryr sig om djuren) som man kan ha en fortsatt dialog me om de skulle behövas, så kommer det nog gå bra allting. Tack för svaret! 

4
0
Mellsson95:
Det är ju oftast den man verkligen vill ha som är bästa arten att skaffa, mindre risk att den får flytta runt. Antar att du syftar på corallus caninus - använd gärna latin med tanke på att många benämner ibland olika arter med samma engelska/svenska benämning hehe.. sen handlar det mer om hur ofta man hanterar dom, dom är ju känsligare och kan lätt bli förkylda, kräver bra med fukt men behöver även få torka upp. Bra luftfuktighet, rekommenderar att ha både hoppstjärtar (mindre risk för mögel) och gråsuggor som städare. Ett duschsystem är en bra investering, jag har från dusk och det är sjukt bra, och tyst och enkelt haha! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild