Ny med Trynsnok - Problem med temperaturen!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
JenniferEngdahl:
Det är så att jag köpte min första orm, det vart en trynis, idag på mässan i Norrköping.

 

Problemet nu när jag har kommit hem är temperaturen på den varma sidan av terrariumet.

 

Jag har läst och hört av uppfödare att de ska ha ca 29° - 31° grader längst ner i substratet eftersom de gillar att gräva.

För annars kan de bränna sig menar dem.

Men ovanför substratet hamnar då temperaturen på ca 26° grader.

 

Samtidigt får jag höra från andra uppfödare att de ska ha den temperaturen ovanför substratet men då hamnar graderna längst ner på ca 35° - 40° grader.

 

Hur ska jag göra? Vilket ska jag gå efter?

 

Ni som är erfarna med trynsnokar skulle jag uppskatta om jag fick tips ifrån. 

Så att jag vet vilken av dem jag ska gå efter!

 

Tack på förhand!


167
163
Imori:
Hej!
Så som du beskriver ditt problem gissar jag på att du använder en värmematta eller kabel. Det blir, som du direkt upptäckt själv, inte helt optimalt åt en grävande art.
Värme kommer ovanifrån i naturen så den enklaste lösningen är att bara efterlikna det - en värmelampa som värmer upp den varma sidan av terrariet. Förslagsvis kopplad på en termostat så du enkelt kan styra den och ställa in korrekt temp.
Då blir toppen av substratet rätt temp och botten svalare.

7
0
JenniferEngdahl:
Imori skrev:
Hej!
Så som du beskriver ditt problem gissar jag på att du använder en värmematta eller kabel. Det blir, som du direkt upptäckt själv, inte helt optimalt åt en grävande art.
Värme kommer ovanifrån i naturen så den enklaste lösningen är att bara efterlikna det - en värmelampa som värmer upp den varma sidan av terrariet. Förslagsvis kopplad på en termostat så du enkelt kan styra den och ställa in korrekt temp.
Då blir toppen av substratet rätt temp och botten svalare.


Jag har nämligen bara hört av de jag har kontaktat och det jag har läst att med trynsnok ska det räcka med värmematta. 
Jag har inte hört eller sett någon som har värmelampa till dem.
Så därför vart det inget som jag köpte med hem. :o

Medlem i SHF
1
2
Kjellee:
Jag kör värmelampa ovanifrån till mina stora trynisar medans ja kör värmematta till dom små, värmemattan täcker ca 1/3-1/4 av bottenuytan, kör 32 grader på värmemattan med termostat. dom reglerar ganska bra själva temperaturen genom var de befinner sig.

så kör du värmematta får du ta tempen på botten och ha svalare ovanför :) behöver den mer värme gräver den ner sig

121
69
Mirpa:
JenniferEngdahl skrev:


Jag har nämligen bara hört av de jag har kontaktat och det jag har läst att med trynsnok ska det räcka med värmematta. 
Jag har inte hört eller sett någon som har värmelampa till dem.
Så därför vart det inget som jag köpte med hem. :o


Vi har värmelampa till våra trynisar, brukar ligga på 30-35 grader på solstenen beroende på tid på dagen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild